Luksusbaby drømmer stort i det store udland
Efter stormen i første omgang har lagt sig, efter Luksusbaby i november rykkede ind i sit nye lager, er det oplagt at se på, hvordan året 2021 ellers er gået.
Og hvordan de ser på 2022.
Bruttofortjenesten er vokset fra 30,2 til 40,6 millioner kroner, og de fortsætter altså blot med at sælge godt i Luksusbaby – i 2017 var bruttofortjenesten på lige godt 10 millioner kroner.
De går dog en smule tilbage på bundlinjen, idet årsresultatet i 2021 lå på 9,4 millioner kroner mod 10,1 millioner kroner i 2020.
Den lille tilbagegang skal ses i lyset af, at 2021 som bekendt bød på store investeringer. Det indebar det spritnye lager, men også investeringer i personale og it-systemer.
Mere fokus på udlandet
Og Luksusbaby kommer da heller ikke til at ligge på den lade side i 2022, fortæller Morten Grabowski Kjær, der står bag Luksusbaby sammen med hustruen, Ann-Louise Aasted.
Blandt andet skal der bruges penge på at optimere sitet. For i perioder med størst trafik har der været nogle problemer på hjemmesiden, blandt andet i forhold til filtre på sitet og indkøbskurven; så den skal forbedres. Ligeledes kommer de til at fokusere stort på at blive større i udlandet.
- Vi har i mange år haft fokus på Danmark, og vi har kun hentet 10 procent af salget i udlandet. Nu er vi ved at få hul igennem i Norge, Sverige og Kina. Der skal vi bruge noget krudt på at få samme respons de steder, som vi har fået i Danmark. Altså med god kundeservice og lækre ting, siger Morten Grabowski Kjær.
Ligeledes er der et tysk indtog i sigte.
- I dag sælger vi ikke meget til Tyskland, men det er, fordi vi ikke har en tysk side endnu. Egentlig ville jeg nok have sagt 2023, men mon ikke det bliver i år, at vi fremrykker nogle investeringer og går ind i Tyskland.
- Så det er nogle store investeringer, men det kommer til at være noget, der kan løfte os de næste fem år, siger Morten Grabowski Kjær.
Folk sparer mindre på børn
En anden udfordring for 2022 er en, som går igen i store dele af branchen: Den stigende inflation kombineret med generelle udfordringer – og prisstigninger – på fragt af varer.
- 2022 er trods krigen startet med en vækst i første kvartal, men det er ikke den vækst, vi har været vant til, så vi er generelt hæmmet af stigningerne i energipriserne, siger Morten Grabowski Kjær.
Alligevel er han fortrøstningsfuld for lige netop Luksusbabys kommende år, fordi det er tøj og udstyr til børn, de sælger.
- Hvis det ser lidt stramt ud med økonomien, og man skal spare til hverdag, så er det børnene, man sparer på sidst. Hvis både jeg og mit barn skal have ny jakke, vil jeg hellere give mit barn en, og så beholde min egen en sæson mere. Så jeg tror ikke, børnetøj er den branche, der er hårdest ramt, siger Morten Grabowski Kjær, der selv er far til fire.
- Så året skal nok ende godt, bedyrer han.
Regnskabsår | 2021 | 2020 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK |
Primært resultat | 11,8 | 13,0 |
Bruttofortjeneste | 40,6 | 30,2 |
Resultat før skat | 12,1 | 12,9 |
Årets resultat | 9,4 | 10,1 |
Likvide beholdninger | 1,9 | 1,3 |
Egenkapital | 29,9 | 25,4 |
Antal ansatte | 85 | 49 |
Kilde: CVR. |