23948sdkhjf

Aarhusianske Kvickly-kunder tester nyt klimamærke på mad

Mens detailhandlen venter på et nationalt klimamærke, har dagligvarekoncernen Coop taget sit eget nye mærke i brug i en Kvickly-butik i Aarhus.

De klimavenlige fødevarer i Kvickly Bruuns Galleri bliver nu mærket "Et bedre klimavalg".

- Vi laver et slags klimalaboratorium, hvor vi ved hjælp af nudging og tydelig kommunikation tester, om kunderne er klar til at vælge de klimavenlige fødevarer, siger klimachef i Coop Jonas Engberg.

Fødevareminister Rasmus Prehn (S) har bebudet et statskontrolleret klimamærke, der skal hjælpe forbrugerne til at købe varer, der har et lavere klimaaftryk.

Danskerne udleder i gennemsnit to ton CO2 om året fra fødevarer og drikkevarer.

Så der er ifølge fødevareministeren noget at hente, hvis forbrugerne bliver bedre til at fylde indkøbskurven på grønnere vis.

Nationalt klimamærke undervejs

Derfor har ministeren nedsat en arbejdsgruppe, og den skal senest om et år komme med et bud på, hvordan et klimamærke kan skrues sammen.

Men Coop vil i gang allerede nu og mener, at man har de nødvendige data til at kunne lave et klimamærke.

- Det er jo en bunden opgave, at vi skal reducere vores CO2-udslip. Klimabelastningen fra produktion af fødevarer globalt er jo massiv og alt for stor i forhold til, hvad planeten kan holde til, siger Jonas Engberg.

Forsøget med klimamærket i Kvickly Bruuns Galleri kommer til at forløbe et år.

I første omgang omfatter ordningen fødevarer. Men senere vil også såkaldte nonfood varer efter planen komme med i klimamærket.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078