Søstrene Grene sætter skub i bæredygtigheden - men det kan koste kunder
I bæredygtighedens tegn har Søstrene Grene valgt at fjerne en række produkter fra deres hylder.
Der er tale om cellofan samt gaveindpakning af plast, og det bunder i, at kæden har sat sig et mål om at skære ned på netop engangsplasten.
De har dog ikke rystet på hånden, for de mener, at udfasningen af engangsplast er vigtigt. Også selvom det kan koste.
- Det er en forretningsmæssig stor beslutning, da det drejer sig om store mængder, for eksempel når vi taler cellofanruller og gavebånd af engangsplast. Men samtidig har det været en nem beslutning, da det er den vej, vi ønsker at gå, siger CEO Mikkel Grene i en pressemeddelelse.
Handler om at sætte eksempel
Mikkel Grene er bevidst om, at det for nogle kunder vil være en streg i regningen, at nogle af produkterne forsvinder.
- Vi ved, at nogle kunder måske vil se det som ubelejligt, at de kommer til at gå forgæves efter produkter, som de plejer at kunne finde hos os. Vi har da også stillet os selv det spørgsmål, de fleste retailere frygter: ”Vil vores kunder bare finde disse produkter i en anden forretning? Skal vi helt bevidst sende kunderne et andet sted hen?” Men i vores optik handler det om at ændre kulturen og vanerne omkring gaveindpakning, så engangsplast i langt højere grad vil blive erstattet af alternativer, der kan bruges igen og igen frem for at ende som affald, siger han og påpeger, at de i stedet vil være behjælpelige med at finde alternativer til plastikken.
Han håber, at både kunder og andre i branchen vil tage godt imod deres initiativ.
- Vi håber meget på, at vi kan få vores kunder med på denne spændende rejse. Mange er allerede med - og så håber vi i øvrigt også, at resten af vores branche vil følge trop, siger han.
For at understrege det valg, de har taget, kommer de også til at reservere nogle tomme hylder og områder i hver butik, hvor engangsplasten eller har haft plads. På den måde vil kunderne kunne se, at de har taget et aktivt valg om at fjerne varerne.
- Enhver retailer vil jo sige, at tomme hylder i en butik er et no-go. Men vi har valgt at dedikere et salgsområde i hver butik, hvor vi i en periode sætter tomme hylder og tomme Søstrene Grene-kasser op, der skal repræsentere de produkter, vi har fjernet fra vores sortiment. Vi håber, det vil få vores kunder til at stoppe op og fundere over initiativet, lyder det fra Mikkel Grene.