23948sdkhjf

Køkkenkæmpe runder tredje toplinjemilliard og tror på fortsat fremgang

2021 blev endnu et rekordår for Nobia Denmark, der står bag HTH, Uno Form og Invita. 

Det viser et nyt årsregnskab fra den svenskejede køkkenkoncern.

Her har toplinjen for første gang passeret de 3 mia. kr. og ender på 3,26 mia. kr. svarende til en vækst på 16,5 pct., og dermed bidrog den danske del af forretningen endnu engang til den samlede fremgang i den svenske koncern.

– Det har måske nok været det travleste år for Nobia Danmark i mange, mange år, og det er vi selvfølgelig glade for, fortalte Jesper Gylling Olsen, direktør for internationale brands i Nobia, da det samlede koncernregnskab landede i februar.

Med et overskud, der før skat nærmer sig en halv milliard, har den danske gren af køkkenkæmpen da også formået at kapitalisere på travlheden til trods for de stigende råvarepriser, og ifølge Jesper Gylling Olsen skyldes det ikke mindst, at man har tunge kræfter i ryggen.

– Vores sourcing i Nobias supply chain har ageret utroligt professionelt og har hele tiden haft rettidig omhu for øje, men ingen har jo vidst, hvordan det ville udvikle sig – det har derfor også krævet en enorm indsats at sikre, at vi størstedelen af vejen har kunnet levere fulde leverancer, hvilket har haft stor betydning, forklarede han i februar.

Har skudt gang i tysk indtog

Af den nye årsrapport kan man læse, at det stadig er på hjemmemarkedet, Nobia Denmark henter hovedparten af sin omsætning. Helt præcist kom 2,3 af milliarderne sidste år fra det danske marked, mens virksomheden hentede 938 mio. kr. uden for landets grænser, men den fordeling skal der efter planen snart rykkes ved.

I marts afslørede Jesper Gylling Olsen, at der var sat underskrift på ti tyske franshicebutikker, og det længe varslede indtog syd for grænsen bliver skudt i gang dette forår.

– Under pandemien har vi stået i en situation, hvor vi kunne sælge alt i Norden, så det har været vigtigt at sikre os, at vi i hele værdikæden kan leve op til leveringssikkerheden og også har kapaciteten til at stå imod en øget efterspørgsel fra et nyt marked, forklarede direktøren om forsinkelsen.

Men nu er koncernen altså klar til at rykke mod syd, og trods fortsatte prisstigninger, en usikker verdensøkonomi og en forventning om, at den pandemiforstærkede forbrugsfest på køkkenmarkedet før eller siden ebber ud, tror Jesper Gylling Olsen på, at væksten vil fortsætte.

– Det er tidligere set, at der kan tages markedsandele i krisetider, siger køkkendirektøren til JydskeVestkysten.

Nobia Denmark A/S
mio. kr. 2021 2020
Nettoomsætning 3.261,9 2.799,3
Resultat af ordinær primær drift 458,9 388,5
Resultat før skat 457,4 395,7
Årets resultat 355,5 310,1
Balancesum 1.322,9 1.170,8
Egenkapital 602,3 533,4
Gns. antal ansatte 1.256 1.247
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2021.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094