7-Eleven med på bølgen: Åbner ubemandet butik
Tidligere har Nærkøb og Let-køb åbnet ubemandede butikker, og nu er turen kommet til 7-Eleven, der har åbnet sin første butik uden personale i Københavns Lufthavn.
Butikken i lufthavnen, hvor der i forvejen ligger flere bemandede butikker, er for 7-Eleven en test af en ny måde at drive forretning på.
- Konceptet er et tillæg til den eksisterende forretning, og som en af de førende convenience-aktører ligger det os på sinde, at vi hele tiden skal tænke i nye måder at drive virksomheden på, og hvordan vi betjener og servicerer vores kunder bedst muligt. Derfor er vi glade for at kunne introducere den første 7-Eleven Go til danskerne. Vi håber, de vil tage godt imod konceptet, siger Jesper Østergaard, administrerende direktør i 7-Eleven Danmark, i en pressemeddelelse.
Konkret tjekker kunderne ind på app’en eller ved at swipe deres betalingskort, når de går ind i butikken. Dernæst tager man de varer, man ønsker, mens butikken automatisk via kameraer og vægte på hylderne registrerer ens valg - også når man fortryder og sætter en eller flere varer på plads igen. Når man er færdig med at handle, kan man tjekke ud via app eller betalingskort og forlade butikken. Betalingen sker automatisk, når man forlader butikken.
Den ubemandede butik har cirka 200 varenumre og plads til tre kunder ad gangen fordelt på de 25 kvadratmeter. Sortimentet inkluderer mad, bageri, varme og kolde drikke samt konfekture.
7-Eleven Go-konceptet skulle havde været lanceret i 2021, men grundet corona og efterfølgende forsyningskrise blev åbningen af den ubemandede butik udskudt. Udfordringerne gik på forsinkelse af leverancer på en række områder som for eksempel glas, stål og tekniske delkomponenter, oplyser kæden i pressemeddelelsen.