23948sdkhjf

Coop sætter skrappe klimakrav til storleverandører

Hvis man er storleverandør hos Coop, så skal man også forpligte sig på at reducere klimapåvirkningen.

Så enkelt kan det siges, efter Coop har sat et krav til deres største leverandører om, at de skal tilslutte sig det internationale Science Based Targets initiative (SBTi), som Coops klimahandlingsplan i fjor blev godkendt af.

Med det nye krav skal alle Coops leverandører, der leverer varer for over 100 millioner kroner årligt, inden 2025 tilslutte sig SBTi.

Sender et signal

Coop har allerede med deres klimahandlingsplan fastslået, at de inden 2030 vil reducere klimapåvirkningen fra deres egen drift med 91 procent, men nu skal leverandørerne altså også være med, mener de hos Coop.

- Den største klimapåvirkning i Coops samlede værdikæde stammer fra produktionen af de fødevarer, vi sælger. I vores klimaplan har vi sat mål for at reducere denne påvirkning med 16 procent, målt i absolutte reduktioner, inden 2030, siger koncernchef Per Thau.

Han anerkender også, at det kan blive en svær opgave for leverandørerne men tror på, at de vil følge trop.

- En del af vores store leverandører er allerede forpligtet sig igennem SBTi, og andre har opsat egne klimamålsætninger. Vi anerkender det store arbejde, fødevareleverandører både herhjemme og rundt om i verden gør for at mindske deres klimabelastning, men vi ønsker med denne udmelding, at sende et signal i markedet om, at det fremover vil være en forudsætning for de store producenter, for at levere fødevarer til os, siger Per Thau.

Han uddyber, at man på længere sigt også vil stille krav til leverandører, der leverer for mindre end 100 millioner kroner.

Går i britiske fodspor

I efteråret 2021 valgte britiske Tesco at stille en række krav til deres leverandører.

Det indebar blandt andet, at leverandørerne skulle redegøre for deres drivhusgasudledninger senest ved udgangen af 2021, ligesom at skulle lave nulemissionsplaner og senest i 2023 tilslutte sig Science Based Targets.

I den forbindelse udtalte klimachef i Coop, Jonas Engberg, til RetailNews, at de ikke på daværende tidspunkt havde tænkt i at stille ultimative krav til leverandørerne.

- Vi har ikke umiddelbart tænkt os at stille ultimative krav om aflæggelse af klimaregnskaber, eller at vi skal kende alle leverandørernes klimaplaner i detaljer, men vi arbejder på en række initiativer, og er for eksempel i en testfase af en leverandørplatform, som stiller spørgsmål i samme retning som dem, Tesco spørger til, og den tænker vi at rulle ud over de kommende år – i hvert fald til en del af vores leverandører, sagde han dengang.

Han pegede i november på, at det kun ville gælde nogle leverandører. Det er i tråd med, at det altså nu kun er de største leverandører, som de har krævet tilslutter sig SBTi.

- Vi er også bekendt med, at det langt fra er alle Coops leverandører, der har kapacitet eller ressourcer til at gennemføre en samlet analyse af deres scope 1-, 2- og 3-påvirkninger i henhold til Parisaftalen, og her vil vi gerne støtte op om, at det alligevel bliver muligt for dem at identificere potentialer og lægge planer, samt sende et signal om, at vi forventer, at der er fokus på klima blandt alle vores samarbejdspartnere, lød det fra Jonas Engberg.

Opbakning hos leverandører

Hos Mærkevareleverandørerne (MLDK), der repræsenterer de store dagligvareproducenter, er CSR & Public Affairs Manager Mogens Werge fuld af opbakning til Coops initiativ.

- MLDKs medlemsvirksomheder er allerede i fuld gang med en transformation af måden, de producerer fødevarer. Derfor støtter vi op om Coops klimaambition, som vi mener kan være et forbillede for, hvordan kæder og producenter sammen kan gå forrest i klimakampen og skabe nogle markante og mærkbare klimaforbedringer.

En af de store mærkevareleverandører, Orkla Danmark, der blandt andet står bag Beauvais, Kims, Bähncke og Den Gamle Fabrik, hilser også Coops udmelding velkommen.

- Bæredygtighed med udgangspunkt i FNs verdensmål er en del af vores forretnings-DNA, og vi arbejder selv ud fra SBTis validerede mål. Derfor vil det også være helt naturligt for os at indgå en tæt dialog og samarbejde med Coop om klimareducerende tiltag. Vi ser frem til at bidrage med ambitiøse forbedringer af klimapåvirkningen fra vores egne produkter og fødevareproduktion, siger CEO for Orkla Danmark, Carsten Hänel.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156