Praktikanten løb med chefens datter og hele butikken
At forsøge sig med to kærlighedsforhold på samme tid falder sjældent heldigt ud. Men for John Mortensen er det ikke desto mindre lykkedes at holde to lykkelige forhold kørende siden engang i 1970'erne.
At det har ladet sig gøre beror på, at de to forelskelser intet har taget fra hinanden, men tværtimod har været givende for alle parter.
Forklaringen er den enkle, at det først indgåede forhold var med et af Danmarks allerstærkeste brands, Bang & Olufsen.
Grunden til det livslange parløb med B&O blev lagt i 1974, da den 14-årige John i 2. real kom i erhvervspraktik hos radio- og tv-forhandler Bent Dragsbæk, der drev forretning i Vingårdsgade i det centrale Aalborg med hovedvægt på produkter fra Bang & Olufsen.
Bent Dragsbæk havde etableret forretningen bare to år forinden efter i 10 år at have kørt som sælger for den gennem årtier verdenskendte Struer-virksomhed.
Selvstændig efter 10 år på landevejen
- Efter 10 år på landevejene havde han lyst til at blive selvstændig og ledte derfor efter et godt sted at drive forretning. Valget faldt på Aalborg, hvor han i januar 1972 indrettede forretning i Vingårdshus, som på det tidspunkt var nyopført, og hvor han i øvrigt var første lejer, fortæller John Mogensen, indehaver af forretningen, der altså kan fejre 50-års jubilæum i år, hvilket er blevet markeret på forskellig vis i forretningen.
At forretningen med jubilæet er blandt Danmarks ældste Bang & Olufsen-butikker må siges at understøtte stifterens vurdering af stedet som rette placering for sin nye butik.
Også for John Mortensen skulle Dragsbæks valg af Aalborg siden vise sig at være en lykkelig beslutning.
"Dragsbæk var glad for dig"
Egentlig var hans plan at læse videre efter 3. real, men da en lærer foreslog ham at overveje en fremtid i butikken i Vingårdsgade "for Dragsbæk havde været glad for dig", tog han cyklen ind til centrum fra Øgadekvarteret, hvor han voksede op.
- Egentlig med en plan om en læreplads som radiotekniker, men kort forinden var der kommet to nye lærlinge på værkstedet, så han kunne kun tilbyde mig en plads som arbejdsdreng, fortæller John Mortensen, der dog snart nåede frem til, at det ikke var på værkstedet, han hørte til, men i butikken.
- Jeg kunne godt lide kontakten til kunderne og snakke med dem om produkterne, så jeg ville hellere være sælger, fortæller John Mortensen, som derfor efter et halvt år kom i lære som salgsassistent.
Undervejs i lærlingeforløbet indtraf den anden livsændrende begivenhed for den unge aalborgenser. Det var, da chefens datter fik læreplads på kontoret.
- Og ligesom jeg var blevet forelsket i produktet, blev jeg forelsket i Henriette. Jeg var så heldig at finde to ting, der fungerede, siger John Mortensen.
Da hans chef og nu altså også svigerfar efter nogle år med positiv udvikling i Aalborg udvidede ved at købe en radiobutik i Herning, flyttede det unge par dertil for at bestyre forretningen der.
Efter yderligere et par år rykkede de først i 1980'erne til Aarhus for at åbne en helt ny forretning der. Aarhus-forretningen eksisterer fortsat, og det er derfra parret i dag driver forretningen i Aalborg.
Butikker kun med B&O
I en årrække omfattede forretningen også butikker i Silkeborg, Hadsund og i Bispensgade i Aalborg, men i dag er der kun de to butikker i Aarhus og Aalborg tilbage.
- Gennem mange år havde B&O et ønske om et forhandlernet, der også havde andre produkter i på hylderne for derved at understøtte deres omsætning, men for et par årtier siden ændrede virksomheden strategi, hvilket indebar et tilbud til os om at blive rene B&O-butikker og med selskabets logo på facaden. Det indebar nye muligheder, men samtidig fik det os også til at afhænde de øvrige butikker for at lægge indsatsen, hvor vi havde hjertet med, fortæller John Mortensen.
Sammen med sin hustru overtog han i et løbende generationsskifte forretningerne fra Bent Dragsbæk, der døde for seks år siden.
Sideløbende med den forretningsmæssige udvikling for deres eget vedkommende har parret været øjenvidner til, at radio- tv-branchen på relativt få år fuldstændig ændrede karakter og dermed konkurrencevilkår.
Tv begynder ved 40.000 kr.
Hvor der for et par årtier siden lå en eller flere radio- tv-butikker på hvert forretningsstrøg, er der i dag blot et fåtal tilbage. Tv- og lydanlæg bliver oftest erhvervet i detailforretninger, hvor de præsenteres side om side med havestole, cykler, mejeriprodukter eller hos store elektronikforretninger med alt fra vaskemaskiner til mobiltelefoner.
En tv-skærm på størrelse med en velvoksen havelåge kan sådanne steder erhverves for få tusinde kroner.
I Vingårdsgade begynder prisen på en fladskærm af tilsvarende størrelse på 40.000 kr. og fortsætter opefter for først at stoppe på den anden side af 150.000 kr.
Alligevel er der en strøm af kunder i butikken i Vingårdsgade under Nordjyskes besøg, og John Mortensen er stærk i troen på fremtiden.
- Det handler om kvalitet, og det gælder alt lige fra design, materiale i kabinetter, komponenter og ikke mindst billede og lyd, siger John Mortensen, som oplever, at lyden generelt underprioriteres, når folk køber eksempelvis et tv.
- Det meste tv, vi ser, er jo tale-tv. Alligevel er mange fladskærme solgt med bagudvendte højtalerenheder, der har kostet en krone stykket for at holde prisen på produktet nede. Og så kan det være svært at høre, hvad der bliver sagt, siger han.
For John Mortensen er det samtidig også et spørgsmål om bæredygtighed. Hvor mange billige skærme udskiftes med få års mellemrum, vil B&O's mageligt kunne stå distancen i 10-12 år. Og nogle produkter kan opdateres, ikke bare på softwaresiden.
Det er forberedt, så der kan udskiftes hardware.
- Vi skal være ressourcebevidste i forhold til materialeforbrug, og så dur det jo ikke, hvis tingene kun holder nogle få år, siger John Mortensen og fremviser et B&O-ikon i den sammenhæng, virksomhedens pladespiller med tangential-arm fra 1972.
Brugt pladespiller til 75.000 kr.
Da Struervirksomheden for et par år siden fyldte 95 år, havde den opkøbt adskillige brugte eksemplarer, som blev gennemrenoveret med nye komponenter, rem, pickup og låg og solgt som jubilæums-modeller til interesserede.
Målet var at have 95 perfekte eksemplarer, som blev sat til salg. Pris: 75.000 kr. stykket.
- De blev sat til salg world wide, så vi fik kun to til vores butikker. De var væk med det samme, og kunder blev skrevet op i tilfælde af, at der var nogle til overs andre steder, siger John Mortensen.
Han påpeger designets betydning for, at B&O har overlevet modsat de utallige radio- og tv-fabrikker, der i dag for længst er lukkede.
B&O's dna
- Det er ligesom, når vi køber en flot lampe eller stol. Det skal også se godt, når det ikke er i brug. Vi skal huske på, at vores ting også står i rummet, når de er slukkede, siger han.
- Når B&O fortsat er her og er et så stærkt brand som nogensinde, beror det på, at man både har formået at holde fast i virksomhedens DNA og samtidig udvikle sig, siger John Mortensen, der for sit eget vedkommende har tænkt sig at fortsætte sit parløb med B&O nogle år endnu.
- Jeg skal i hvert fald have mit eget 50-års jubilæum og B&O's 100 år i 2025 med. Så må vi se, hvad der derefter skal ske, siger butiksindehaveren.
Parrets to sønner har valgt andre veje. For sit eget vedkommende har han ikke sekund fortrudt, at han lyttede til sin lærer dengang i 3. real.
- B&O har haft sine op og nedture, og der har været kartoffelkure og finanskrise, men det har været sjovt og spændende at arbejde med i alle årene. Hver eneste dag og hver eneste måned har budt på noget nyt.