Danskerne vil kende deres frugtavler
Næsten halvdelen af forbrugerne foretrækker at købe frugt og grønt, hvor de kan se, hvem der har dyrket produkterne.
Her svarer 58 procent, at de synes, det er svært at gennemskue, hvem der producerer den frugt og grønt, de køber ind. Og 46 procent vil gerne kunne se, hvilken avler der har dyrket deres indkøb.
Nyt koncept imødekommer ønsket
Fra denne uge kan de handlende i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen komme tættere på avleren. Afmærkede ”Økozoner” leder vej til økologisk frugt og grønt fra fem danske, økologiske avlere. I Økozonen er avlerne synlige på store plakater, og på emballagen beskriver de, hvordan den grøntsag eller frugt, som nu ligger klar til at komme med hjem i køkkenet, er blevet dyrket på marken, og hvad de lægger vægt på i deres produktion.
En af de økologiske avlere, der inviterer indenfor i Økozonen er Peter Bay fra Skiftekær Økologi på Tåsinge, som blandt andet leverer forskellige slags kartofler, løg, kål, rødbeder og hokaidogræskar.
- Det er vigtigt for os, at forbrugerne kommer til at kende vores produkt og historien, der ligger bag. Vi brænder for god smag, og det er vigtigt for os at lave et kvalitetsprodukt, siger Peter Bay.
Ansigt til ansigt med forbrugerne
- Forbrugerne søger stadig mere viden om, hvor varerne kommer fra og kendskab til de folk, der står bag. Det giver dem en tryghed at vide, hvem der har produceret deres varer. I Økozonen kan de få et ansigt på producenten og hans egne ord for sine varer, siger Gitte Hvoldal, som er markedskonsulent i Økologisk Landsforening – Danmarks forening af økologiske forbrugere, landmænd og virksomheder.
Økologisk Landsforening har udviklet Økozonen i et samarbejde med Coop og de økologiske avlere på opfordring fra avlerne.
- Vi har nogle rigtigt dygtige, økologiske avlere, som vi har samarbejdet med i mange år. Med Økozonen får forbrugerne chancen for at komme tættere på dem og deres produkter. De kan se fotos af avleren selv og hans gård, hvor han bor i landet og få historien om, hvad han kan og gør i sin produktion, siger Carina Neergaard, som er marketingschef for corporate branding i Coop.
Passer til tidsånden
At avlernes ansigter nu kommer ud i butikkerne passer godt til tidsånden.
Sociolog Eva Steensig skriver i sin ”Researchrapport om fremtidens økologiske forbrugere”, at forbrugerne efterspørger ansigt til ansigt-forbrug. De vil vide, hvor tingene stammer fra, og ifølge Eva Steensig passer forbrugernes krav om transparens godt med økologien, fordi økologien har materialet til at åbne for forbrugerne og invitere dem indenfor.
Kilde: Økologisk Landsforening