Navnet lød usundt - så nu skifter de det
I ti år har Jens Andersen drevet sin virksomhed under navnet Smoke-It, men i anledning af ti-års-jubilæet skifter virksomheden, der sælger e-cigaretter og udstyr dertil, navn til Gejser.
Det skyldes, at navnet kan opfattes som en opfordring til rygning. Det var ikke så smart, mente både Jens Andersen og Forbrugerombudsmanden, når nu de sælger produkter, der er tiltænkt til rygestop.
- Navnet Smoke-It er blevet kritiseret, da det signalerer at vi arbejder med rygning, og af Forbrugerombudsmanden som opfatter navnet, som værende en opfordring til rygning. Vi anerkender Forbrugerombudsmandens tolkning af Smoke-It som brand, og selvom vores intentioner aldrig har været at opfordre til rygning, faktisk tværtimod, har vi indset at tiden er løbet fra det gamle navn, siger Jens Andersen.
De bakker derfor også op om myndighedernes skepsis overfor det hidtidige navn, men peger også på, at rygestop også handler om en adfærdsændring.
- Vores fokus hele tiden været at hjælpe voksne rygere med at holde op med at ryge. Vi mener, at hvis man skal forhindre børn og unge i at begynde at ryge, bør man først og fremmest fokusere på, at få voksne rygere til at stoppe med at ryge. Ved at hjælpe voksne rygere til at stoppe med at ryge sørger man for, at de unges forbilleder ikke længere er med til at normalisere den skadelige vane, siger Jens Andersen.
Jens Andersen stiftede Smoke-It - nu Gejser - i 2012 sammen med hustruen Mimi, efter de to begge havde haft succes med et rygestop ved brug af elektroniske cigaretter i 2010.
Virksomheden har i dag udover webshoppen 35 fysiske butikker, og i seneste regnskab fra 2020 havde de et overskud på 7,6 millioner kroner.