Magasin fangede kunderne online - nu udsender de flot regnskab
Coronatiden har været hård for de fleste i detailhandlen, og det samme gør sig gældende for Magasin Du Nord.
Alligevel kan de nu præsentere et regnskab, som de er godt tilfredse med.
Regnskabet dækker over 16 måneder fra september 2020 til udgangen af december 2021, og derfor har der blandt andet været to gange Black Friday og to gange julesalg med.
Ikke desto mindre er de dog svært tilfredse med at indkassere en omsætning på knap 3,5 milliard kroner, hvor tallet i 2019/2020 var 2,6 milliarder kroner. Administrerende direktør Peter Fabricius er godt tilfreds med resultatet.
- Jeg er ovenud stolt over den fantastiske holdindsats, der er leveret på tværs af afdelinger. Det er ingen hemmelighed, at pandemien har gjort dagene længere og betydeligt mere bumpede, men vi har formået at både opretholde, omstille, tænke nyt og holde humøret højt – både online og i vores syv fysiske butikker, når dørene kunne holdes åbne, siger han.
Onlinesalg voksede - og omnichannel er fremtiden
I en tid hvor onlinesalget generelt boomede - både under og efter nedlukningerne - fandt de også ud af, at webshoppen var et vigtigt redskab for at holde gang i omsætningen. Magasin mærkede da også en vækst i onlinesalget på 150 procent, så det samlet udgjorde 24 procent af omsætningen.
Det var blandt andet et produkt af, at de optimerede deres webshop, så den var mere rettet mod online-shopping på mobiltelefoner.
Og selvom de fandt en guldåre i webshoppen, så kom mange kunder også tilbage til de syv butikker, da restriktionerne forsvandt, og det medførte, at kundetrafikken steg med 20 procent sammenlignet med året før.
Det er et udtryk for, at omnichannel-oplevelsen er vigtig for fremtiden, mener Peter Fabricius.
- Vi lever i en mere og mere digital verden, og som detailvirksomhed er en af vores vigtigste opgaver at bygge bro mellem vores digitale og fysiske løsninger. Vi er langt, og med de nye ejere i ryggen skal vi endnu længere, siger Peter Fabricius med henvisning til, at Magasin Du Nord i fjor blev opkøbt af tysk Peek & Cloppenburg.
Peter Fabricius fortæller desuden, at salget på den svenske webshop har været stigende lige siden lanceringen i efteråret 2019, og de forventer, at salget i næste regnskab vil være fordoblet på den anden side af Øresund. Allerede nu planlægger de også at åbne et norsk site op i løbet af 2023, mens der er fysiske Magasin-varehuse i støbeskeen i både Stockholm og Oslo.
mio. kr. | 2020/2021* | 2019/2020 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 3456 | 2577 |
Driftsresultat (EBITDA) | 249 | 35 |
Årets resultat | 117 | -42 |
Balancesum | 1407 | 1127 |
Egenkapital | 550 | 433 |
Antal ansatte | 1073 | 1097 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2021. *Tallene i 2020/2021-regnskabet dækker over 16 måneder, og de er derfor ikke direkte sammenlignelige. |