Royal Unibrew forventer højere omsætning i 2022 trods krig
Bryggerikoncernen Royal Unibrew leverede en omsætning på cirka 8,75 milliarder kroner i 2021, viser koncernens netop offentliggjorte årsregnskab.
Omsætningen er knap 20 procent højere end i 2020, hvor den var cirka 7,36 milliarder kroner. På bundlinjen kan Royal Unibrew også notere sig fremgang - overskuddet efter skat er steget fra knap 1,2 til knap 1,3 millarder kroner.
Koncernen forventer yderligere stigning i omsætningen i 2022. Her sigter man efter 10-11 milliarder i omsætning.
Administrerende direktør Lars Jensen mener, at Royal Unibrew går stærkere ind i 2022. Han fremhæver i en kommentar til regnskabet, at man har udvidet geografisk og fået styrket flere markedspositioner.
Selv om forventningen til omsætningen for 2022 er højere end i 2021, ser selskabet ind i et år med større usikkerhed. Det skyldes den russiske invasion af Ukraine.
Salget til markeder direkte involveret i krigen er dog ikke blandt de vigtigste for Royal Unibrew.
- Den generelle usikkerhed er meget højere end normalt på grund af effekterne fra den geopolitiske situation.
- Royal Unibrews direkte salg til Rusland, Hviderusland og Ukraine bidrager til omkring en procent af indtjeningen og er derfor ikke væsentlig, fremgår det af regnskabet.
Af årsregnskabet fremgår det, at bryggeriet også har peget på en ny bestyrelsesformand. Det bliver det hidtidige bestyrelsesmedlem Peter Ruzicka, som tager over efter Walther Thygesen.
Thygesen forudser, at Ruzicka bliver en "fremragende" formand. Det skriver han i en kommentar til regnskabet.
Royal Unibrew er det næststørste bryggeri i Danmark efter Carlsberg. Dets primære marked er Norden.
Selskabet sælger en lang række drikkevarer. Herunder øl, sodavand, energidrikke, juice, vand, vin og spiritus.
I sin portefølje har selskabet blandt andet den populære sodavand Faxe Kondi, øllen Royal og mineralvandet Aqua d'Or.