Jysk-fynsk kæde runder halvanden milliard og gør klar til butiksåbning
Den familieejede supermarkedskæde ABC Lavpris med 14 butikker i Jylland og på Fyn har lukket regnskabsbøgerne for det sidste regnskabsår, der løb til 30. september i fjor.
Det samlede resultat for hele kæden viser et overskud efter skat på godt og vel 46 millioner. Det er et pænt stykke over det forventede resultat for året. Efter et ekstraordinært godt resultat året før var det forventet, at resultatet ville falde til et lavere niveau.
Kombinationen af en lidt lavere bruttoavance, men en vækst i omsætningen på knap 4 procent, samt et lidt faldende omkostningsniveau, er samlet set endt med at give et meget tilfredsstillende resultat, fortæller direktør Ejvind Okholm.
- Omsætningen er vækstet meget over de sidste tre år. Alt i alt cirka 20 procent. Det er både fordi vi har fået flere kunder, men også fordi kunderne har puttet mere i vognene, siger Ejvind Okholm.
Fortsætter udbygning
ABC Lavpris, der tilbage i september kunne fejre 40-års jubilæum, består af 14 butikker, cirka 700 medarbejdere og årsomsætningen har rundet 1,5 milliarder. Det udgør 1 procent af det totale dagligvaremarked.
Yderligere en butik er på vej.
- Den 10. marts åbner ABC Lavpris butik nummer 15. Det er på Venusvej i Fredericia en kæmpestor ny butik inden længe står klar til åbning, siger Ejvind Okholm.
For det kommende regnskabsår forventes der i bestående butikker et fald i omsætningen, og samtidig med en række investeringer i blandt andet et nyt IT-system og køle- og fryseanlæg giver det en forventning om et resultat, der vil ligge noget under de sidste to års resultater, men dog over tidligere års niveau.
- De sidste to år har været ekstraordinære travle år, hvilket vi har kunnet klare os igennem fordi, vi har nogle fantastisk dygtige medarbejdere, der har ydet en kæmpestor indsats. Selvom vi har haft travlt, så har alle haft stor fokus på vigtigheden af, at vores vision, mission og værdier lever i hverdagen, slutter Ejvind Okholm, der understreger, at han tror på den mindre kædes berettigelse i den konkurrenceprægede dagligvaremarked.