Centerchef: - Kunderne skal genopdage shoppingcenteret
I lange perioder i 2020 og 2021 storcentrene landet over stod øde hen grundet coronanedlukningerne.
Men når man ikke kunne få lov at holde åbent i lange perioder, måtte der tyes til alternative løsninger. Blandt andet de mere langsigtede af slagsen.
I Aalborg Storcenter var planen helt klar: der skulle investeres i centret.
Opfrisket center
Center manager Niels Adolfsen fortæller til RetailNews, at det indebar en række moderniseringer.
-Vi har brugt pausen på at få opfrisket centret med nyt inventar, nye skilte og generelt gjort det mere attraktivt, så vi arbejder med, at de fysiske rammer skal sidde i skabet, siger han.
Konkurrencen er til at tage og føle på for storcentret – og alle andre i den fysiske detailhandel for den sags skyld. For selvom kunderne ikke længere er tvunget til at shoppe online, så har mange taget det til sig. Det gør kravene til shoppingcentrene ekstra skrappe, fordi de udover detailsiden også skal finde andre parametre, hvor de kan skille sig ud og tiltrække kunder.
-Vi ved, at vi kan konkurrere med onlinehandlen ved at gøre det til en oplevelse at komme her. Kunderne skal genopdage shoppingcenteret, siger Niels Adolfsen.
Fokus på events
Og med oplevelserne i centrum mener Niels Adolfsen blandt andet et stort fokus på events.
Han fremhæver blandt andet en fremvisning af et F-16-fly midt i Aalborg Storcenter i vinterferien som et eksempel på noget, der kan øge kundestrømmen.
Derudover fortæller han, at andre eksempler på events kunne være bogsigneringer i Bog og Idé eller skønhedsevents i Matas.
-Der skal være noget målrettet alle kundegrupper. Det skal ikke kun ramme børnefamilien, det er det letteste i verden at hente Bubber eller Hr. Skæg ind, siger han.
Kundestrøm giver omsætning
Han peger generelt på, at det er vigtigt at få forskellige aldersgrupper ind i centret.
-De unge mennesker kommer ikke ind i centret med en liste til indkøb som mig. De kommer for at hygge sig.
Men kan man være sikker på, at flere folk i centret per automatik giver øget omsætning. Hvad hvis de ikke køber noget?
-Vi havde under corona et testcenter i et tomt lejemål. Det fik flere folk til, så selvom vi ikke tjente på lejen, så løftede det omsætningen i butikkerne i den del af centret. Det viser tydeligt, at kundestrøm skaber omsætning. Kommer der kunder, så er der omsætning, siger han.
Nethandel rammer lokalsamfund hårdere
For at vende tilbage til den voksende onlinehandel, så er det ikke noget, der bekymrer Niels Adolfsen synderligt.
Han ser allerede nu tegn til, at kunderne er glade for at være tilbage i de fysiske butikker igen, om end der på trods af afskaffelsen af restriktionerne fortsat er en del fokus på sygdommen.
-Vi har hævet rengøringsniveauet, så budgettet til rengøring er 20-25 procent højere end førhen, og vi arbejder stadig med at gelejde kunderne rundt på den bedste måde, så vi kommer til at se langt efter corona, at vi passer ekstra på vores kunder, siger Niels Adolfsen.
Med det øgede fokus på hygiejne mener han ikke, at der skulle stå noget i vejen for, at kunderne vil vende tilbage. I hvert fald ikke til Aalborg Storcenter, der qua dets placering i regionens største by har en række fordele.
-Det er klart, at corona har forstærket onlinehandlen, men jeg tror at flytningen af fysisk salg til online kommer til at ramme små lokalsamfund mere. Vi er et regionalt center og bliver ikke ramt så hårdt. Jeg tror, at detailhandlen i små samfund kommer til at lide først. Men et storcenter som vores bliver styrket, for hvis kunderne får en oplevelse, så er de villige til at køre lidt efter den, slutter Niels Adolfsen.