23948sdkhjf

Detail-giganter kræver svar fra omstridt vognmand

Bestseller og Jysk ønsker en forklaring fra transportfirmaet Contrans efter afsløringer om, at chauffører bor i deres lastbiler i månedsvis.

I sidste uge kunne Fagbladet 3F afsløre, at udenlandske chauffører i transportselskabet Contrans arbejder for 25 kroner i timen i løn og bor i deres lastbiler i månedsvis, selv om det er ulovligt.

Nu kræver nogle af selskabets tunge erhvervs-kunder ren besked om forholdene ovenpå afsløringerne. Det gælder koncerner som Jysk og Bestseller.

- Hos Jysk har vi læst de omtalte artikler, og Jysk har kontaktet Contrans med henblik på at få en forklaring på de forhold, der beskrives, siger Rune Junberg Pedersen, chef for socialt ansvar i Jysk.

Også tøjgiganten Bestseller ønsker en forklaring:

- Det, der bliver beskrevet, stemmer naturligvis ikke overens med vores Code of Conduct. Vi har derfor allerede indledt en dialog med vores samarbejdspartner, så de forhold, der beskrives, kan undersøges, siger Kasper Reggelsen, kommunikationschef i Bestseller til Fagbladet 3F.

Han understreger, at Bestseller ikke samarbejder direkte med Contrans men at det sker gennem en anden transportvirksomhed.

A.P. Møller-Mærsk ønsker ikke at fortælle meget om selskabets dialog med Contrans.

- Helt generelt i forhold til leverandører, så indleder vi en dialog med dem, hvis der skulle opstå tvivl om, hvorvidt de efterlever vores Supplier Code of Conduct (leverandør-kodeks, red.) og dermed også vores indgåede aftale. Det er dog en dialog, vi vil tage direkte og i fortrolighed med leverandøren, siger Povl Rasmussen fra Mærsks presseafdeling.

- Som samfundsansvarlig virksomhed stiller vi krav til vores leverandører om, at de skal efterleve vores Supplier Code of Conduct, hvilket også indebærer at respektere lokal lovgivning. I det konkrete tilfælde er vi bekendt med, at Færdselsstyrelsen sidste år gennemførte en stikprøvekontrol, hvor der ikke blev fundet forhold i strid med reglerne, lyder det fra Povl Rasmussen.

A.P. Møller-Mærsk har en fast aftale med Bestseller om transport af tøjkoncernens varer. Mærsk benytter sig bandt andet af Contrans, når containerne skal fragtes på landjorden.

Contrans afviser, at der er regler, der bliver overtrådt.

Det er langt fra første gang, der kommer fokus på forholdene for udenlandske chauffører i Contrans. I 2017 kom det frem, at Contrans’ ejer, Henrik Hansen sagsøgte sine chauffører i Rumænien for at få erstatning for skader sket på arbejde. I 2018 var fik Contrans kritik for bevidst at bryde loven omkring chauffør-hvil.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11