Legetøjsfirma vækster voldsomt og tiltrækker højprofileret investor
Da virksomheden LalaToys, der udlejer legetøj på abonnement til danske børnefamilier via en online-platform, gik i luften i sommeren 2021, var ambitionen at få 75 til 100 kunder i løbet af det første år. Men på bare seks måneder har selskabet overgået målet med mere end 100 procent.
Stifter Dinesan Rasiah ser opstarten som en bragende succes.
– Vi har ganske enkelt fundet et hul i markedet. Vores kunder melder tilbage, at de gerne vil bidrage til, at legetøj bruges bæredygtigt, og desuden appellerer vores koncept til mange børnefamilier, da de nu – sammen med os – får muligheden for at gøre op med den brug-og-smid-væk-kultur, der stadig hersker i Danmark, siger Dinesan Rasiah.
Investorer med forkærlighed for legetøj
Den voldsomme vækst på rekordtid har gjort LalaToys attraktive for danske investorer, og senest har virksomheden indgået en aftale med investeringsselskabet Bjergegaard & Co, der er stiftet af brødrene Anders og Martin Bjergegaard.
– Min bror og jeg er vokset op i en familie, hvor vores forældre drev egen engros-legetøjsbutik, der solgte til skoler og børnehaver. Vi kommer altså fra et iværksætterhjem med legetøj i fokus, og interessen for branchen lever stadig i os. Så da muligheden opstod for at indgå i et partnerskab med LalaToys, blev vi hurtigt enige om at slå til, siger Martin Bjergegaard.
Han peger på, at han mener, det er de helt rette folk, der skal drive LalaToys videre.
– I vores forudgående overvejelser spillede det også positivt ind, at holdet bag LalaToys er præget af stor diversitet. Foruden Dinesan udgør de to medstiftere, Nicolai og Jannie, samt deres IT-ansvarlige Christian et formidabelt team, og med deres stærke kompetencer har de formået at skabe innovation i legetøjsbranchen, hvor det er meget svært at komme til tops, da supermarkederne sammen med de store webshops sidder hårdt på markedet.
400 procent flere kunder i 2022
Med investeringen fra Bjergegaard & Co i hus opjusterer LalaToys forventningerne til fremtiden markant.
– Kapitaltilførslen og de stærke kompetencer, som Anders og Martin Bjergegaard samtidig bringer ind i vores forretning, har givet os en styrket tro på, hvad vi kan nå allerede i år. Derfor har vi skruet 2022-målet for nye kunder op til minimum 1.000. Det svarer til en vækst på 400 procent, hvilket kan virke voldsomt. Men vi tror på, at vi kan vokse markant hurtigere end oprindeligt planlagt, nu hvor vi har fået Bjergegaard-brødrene ombord på holdet, siger Dinesan Rasiah.
De ambitiøse vækstplaner videreføres for de kommende to til tre år. Her vil LalaToys vækste kundeantallet til over 10.000, og især et nyt projekt, der lige nu er i støbeskeen, skal hjælpe til at indfri den målsætning.
– Vi ved, at mange forældre og bedsteforældre har en masse legetøj i fin stand liggende, som de har købt fra nyt. Derfor har vi et dugfriskt koncept på trapperne kaldet Reuse, hvor det brugte legetøj kan sendes ind til os, og så indlemmer vi det i vores abonnementsløsning, så andre familier kan få glæde af det. Derved får vi endnu mere legetøj i cirkulation til gavn for miljøet og de mange danske kunder, som bruger vores koncept, siger Dinesan Rasiah.
Foruden Bjergegaard & Co har tre private investorer allerede skudt penge i LalaToys. Det er Peter Sebastian Winslow, Jacob Houlind og Rasmus Houlind.