Ny norsk kæde vil fokusere på toiletpapir og fyldte frysere
I Norge er dagligvarebranchen også i rivende udvikling. Det betyder, at man skal tænke i nye baner og gøre tingene anderledes, hvis man vil sikre sig nye - eller blot beholde - markedsandele.
Det er også logikken hos norske Norgesgruppen, der i nabolandet står bag blandt andet Kiwi og Meny.
De har netop lanceret deres seneste kæde ved navn Gigaboks. Det skriver e24.
Konceptet ligger i navnet: man vil generelt sælge større forpakninger af varer og på den måde tilskynde folk til at købe mere mod en rabat.
Ifølge Norgesgruppen er det blandt andet for at tage kampen op mod norske Europris, samt danske Normal, som også har etableret sig med stor vækst på det norske marked.
De vil ifølge projektleder Terje Systad henvende sig til folk, der "kan lide at have fryseren fuld, have nok toiletpapir og den slags."
Ligeledes er det tanken, at Norgesgruppen med Gigaboks vil forsøge at hente noget af grænsehandlen mod Danmark og især Sverige tilbage indenfor egne landegrænser.
Hos Norgesgruppen mener de, at det nye koncept ikke kun skal tage kampen op med de norske konkurrenter. Ligesom i Danmark er Amazon på vej, og derfor skal de også have konkurrencen mod dem for øje.
- Vi skal turde at lancere nye koncepter og være relevant, især når vi står overfor nye konkurrenter som Amazon, som har et vanvittigt varekatalog, og så må vi også brede os ud og give kunderne mere at vælge mellem, siger Norgesgruppen-direktør Runar Hollevik til mediet.