23948sdkhjf

Tyske gorillaer vil vinde dagligvarekrigen

I sommeren 2021 blev tyske Gorillas de første herhjemme, der begyndte på en ny model indenfor dagligvareudbringning. Alt imens de etablerede konkurrenter brandede sig på større indkøb til længere perioder, så var Gorillas’ koncept, at man kunne købe mindre kurvstørrelser men til gengæld få leveret med meget kort frist. 

Siden er Wolt også kommet til, ligesom Hungry er på vej ind på netop dette marked, der også kaldes Q-commerce – Q'et står for quick. 

Og så er spørgsmålet, hvad de hos Gorillas siger til det. 

Kommerciel direktør for Gorillas i Norden, Ann-Sophie Adamsen, er klar til at tage kampen op og mener også, at Gorillas på flere punkter skiller sig ud fra de nye drenge i klassen. 

Stort marked

Først og fremmest ser hun ikke så tungt på, at der er nye aktører, fordi det er et marked, som der er i kraftig vækst og konkurrencen dermed blot vil komme kunderne til gode. 

- Overordnet set er der helt sikkert konkurrence om indtagelse af markedsandele i branchen, men vigtigst af alt er udbredelsen af Q-commerce-modellen stadig relativt lav, hvilket betyder, at der stadig er nogle fantastiske vækstmuligheder på de fleste markeder. Denne konkurrence er faktisk rigtig spændende for forbrugerne, fordi den betyder flere muligheder for dem, og i sidste ende vil de drage fordel af bedre tilbud, siger Ann-Sophie Adamsen. 

Hun peger ligeledes på, at Gorillas satser på at fortsætte deres udvikling uafhængigt af de nye konkurrenter. 

- Konkurrenter eller ej – vi er i konstant bevægelse for at skabe værdi for vores kunder, og vi vil altid blive ved med at gøre vores bedste. Vi sætter også en stor ære i at forbedre den måde, vi arbejder på, hvilket er en stor del af det at være en innovativ og moderne virksomhed. Det starter med erkendelsen af, at vi altid vil være bedre for vores medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. 

Vores folk i første række

Netop delen med at gøre noget godt for deres medarbejdere er en stor del af opskriften på succesen hos kunderne, siger Ann-Sophie Adamsen, der mener, at “Gorillas’ succes er baseret på at sætte vores folk i første række”. 

Det indebærer blandt andet, at Gorillas’ bude er ansat på fuld tid som lønmodtagere med fast timeløn i modsætning til eksempelvis Wolts bude, der i princippet fungerer som selvstændige, og derudover giver Gorillas udbringerne mulighed for at vende tilbage til lageret og genopfriske sig efter hver levering. 

Udover forholdene for deres udbringere, så har Gorillas – i stil med blandt andet Wolt - også fokus på at få et bredt udvalg af mere specielle varer ind i sortimentet. Det indebærer, at de enkelte lokationer samarbejder med forskellige lokale aktører i form af bagerier, bryggerier og slagtere. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094