Nemlig.com om flere konkurrenter: - Vi er egentligt ikke bekymrede
Nemlig.com er en pioner inden for onlinedagligvarehandel herhjemme. Det kan de fleste nok godt skrive under på.
Men de senere år - især fremskyndet af en vis pandemi – er udbuddet af onlinedagligvarer steget markant, hvor blandt andre Coop og Salling Group også er kommet på banen.
Seneste udvikling er, at de velkendte blå og grønne bude fra henholdsvis Wolt og Hungry også går ind på markedet for udbringning af dagligvarer. Men det vækker ikke nogen synderlig bekymring hos Nemlig.com.
- Konkurrence er godt, fordi det holder os på tæerne og skaber værdi for kunderne.
Det fortæller kommerciel direktør Mikkel Pilemand i et interview med RetailNews, hvor han lægger vægt på, at markedet generelt er blevet meget større.
Byder konkurrence velkommen
Mikkel Pilemand har været med i Nemlig.com siden både Coop og Føtex lancerede deres onlinedagligvare-portaler, så han kender til at stå i situationen med nye spillere.
Derfor er han ikke nervøs for at skulle tage kampen op med cykelbudene.
- Vi er egentligt ikke bekymrede. For vi tænker, at onlinehandel med dagligvarer er fremtiden, så derfor har vi ingen naiv forestilling om, at der ikke kommer øget konkurrence fra flere fronter. Generelt byder vi konkurrence velkommen, og vi lykkedes med at fastholde markedsandele, da konkurrenterne lancerede hjemmelevering, siger Mikkel Pilemand.
Skiller sig ud på sortiment
Når det kommer til konkurrencen fra Wolt og Hungry – samt Gorillas der har været til stede i nogen tid - så mener Mikkel Pilemand også, at koncepterne ikke helt kan sammenlignes. Det er med andre ord forskellige typer kunder, som de kæmper om, mener han.
- Vi har været i markedet i 10 år, så vi har en god idé om, hvad kunderne ønsker, og det er også derfor, vi har tilpasset os gennem årene.
- Men et punkt, hvor vi virkelig skiller os ud fra de andre er, at vi har et meget større sortiment på mere end 11.000 varer, hvor vi også har specialiteter fra lokale gård- og specialbutikker, siger Mikkel Pilemand.
På den måde ser han nærmere, at Nemlig.com skal sammenlignes med klassiske fysiske supermarkeder – det kunne være Føtex eller Superbrugsen, mens Wolt og Hungry typisk kommer til at gå efter andre kunder.
- Vores kunder bestiller flere varer og større ordrer. De handler ofte ind til en uge ad gangen. De andre fungerer mere som et supplement, hvor man kan købe noget, man har glemt at få handlet ind, mens vores er et mere planlagt køb, hvor man køber mad til flere dage.
Fleksibel levering
Adspurgt om hvorvidt det ikke også spiller ind, at Wolt eksempelvis kan levere dagligvarer på en halv time fra deres Wolt Market, så anerkender Mikkel Pilemand den faktor. Men han peger fortsat på, at Nemlig.coms kunder i langt højere grad køber ind til længere perioder ad gangen.
Ligeledes lægger han vægt på, at deres levering også har en fleksibilitet, om end de ikke er lige så hurtige.
- Det er korrekt, at vi ikke kan levere på en halv time. Men vi kan levere på ned til fire timer, og så er vi fleksible, blandt andet ved at man kan bestille om aftenen og få leveret, så man har varer om morgenen, ligesom man også kan få leveret sine varer, selvom man ikke er hjemme, når de kommer.
Og for at vende tilbage til starten, så fortsætter Mikkel Pilemand med at fokusere på, at øget konkurrence ikke er skidt, fordi det helt grundlæggende betyder, at der er flere kunder, der ønsker at handle dagligvarer på internettet.
- Det er godt med flere spillere og flere koncepter, for det betyder, at flere får prøvet det af og vi ikke skal være alene om at drive markedet, slutter Mikkel Pilemand.