Preben har seks millioner gæster om året: Nu stopper han
- Det bliver jo ens liv. Det er derfor, man står op om morgenen, siger Preben Bjerregaard, der stopper som centerchef i Aalborg Storcenter.
Når han ser tilbage, hænger især én oplevelse fast på nethinden. Det var dengang, der pludselig holdt en Opel Kadett helt oppe ved kassebåndet i Bilka.
Det var tilbage i 1996, kort før dørene overhovedet blev slået op til Aalborg Storcenter.
Bilen var kørt gennem de endnu grusbelagte strøggader, før chaufføren forvirret spurgte om vej. Desværre blev der ikke taget et foto af manden og bilen. Men sjovt var det.
- Vi havde endnu ikke fået sat svingdørene i eller lagt fliser i centergaderne. Han troede åbenbart, han kunne parkere derinde, siger Preben Bjerregaard med et stort smil.
Umuligt at ødelægge
Han har været med siden centerets barndom. Først som bestyrelsesmedlem, siden som centerchef. Hans job består i at stå for markedsføring og være bindeled til centerets butikker.
- Det er et nemt job, jeg har. Man kan selvfølgelige ødelægge alt, men man skal godt nok anstrenge sig for at ødelægge det her sted, siger Preben Bjerregaard, centerchef i Aalborg Storcenter.
Han trækker sig fra sin stilling med udgangen af december i år.
Nordjyllands største
FAKTA - Aalborg Storcenter
- Blev indviet i 1996.
- Aalborg Storcenter er med 51.500 m2 salgsareal Nordjyllands største indkøbscenter.
- Centret har 75 specialbutikker og er bygget sammen med Danmarks største Bilka varehus (28.000 m2). Sammenlagt har de seks millioner gæster om året.
- Aalborg Storcenter og Bilka er blandt landsdelens største arbejdspladser med i alt cirka 1500 ansatte afhængig af sæson.
- I 2012 blev centret udvidet med fra 60 til 75 butikker. I den forbindelse blev noget af parkeringsarealet inddraget. For at kompensere for det, blev der opført et to etagers parkeringshus med knap 200 p-pladser. Aalborg Storcenter har i alt 2400 p-pladser.
Det er et storcenter i storform, Preben Bjerregaard giver videre til sin efterfølger.
Det er Nordjyllands største indkøbscenter med seks millioner årlige besøgende, som er bygget sammen med Danmarks største Bilka. Kunderne vælter ind og alle målinger viser høj tilfredshed.
Bilka og centerbutikkerne virker som magneter på hinanden.
Storcentret har ikke problemer med tomgangs-husleje, som det er tilfældet i visse andre storcentre.
Det er faktisk svært at få lov at leje sig ind i Aalborg Storcenter. Der sker kun tre-fire gange om året, at en af centrets butikker vælger at flytte/lukke.
- Det er et meget passende niveau. Så kan vi følge med rent fysisk og er også hele tiden opdateret med nye tendenser, siger Preben Bjerregaard.
Flere grunde til succes
Centerchefen vurderer, at der er flere afgørende grunde til storcenterets enorme succes:
- Gratis parkeringspladser, stor tilgængelighed, altid tørvejr og Bilka ligger lige ved siden af, siger Preben Bjerregaard og tilføjer, at det også har enorm betydning, at City Syd er så stor og har alle typer butikker, ikke mindst Ikea og Bauhaus, der virkelig trækker mange kunder.
City Syd er et regionalt handelscenter med 13 millioner årlige besøgende.
Vokser hele tiden
Aalborg Storcenter har 2400 p-pladser lige uden for dørene, lange åbningstider og er overdækket, så vejret intet betyder for shopping-mulighederne.
Siden Aalborg Storcenter blev indviet i 1996 er kundetilstrømningen vokset voldsomt. Det tæller i dag 75 butikker med i alt 51.500 m2. Seneste udvidelse var i 2012, hvor en ekstra strøggade blev føjet til.
Året efter blev der anlagt parkeringshus i to etager med 170 p-pladser for at kompensere for dem, der forsvandt i forbindelse med udvidelsen af storcenteret.
Kender de fleste
Hver dag går Preben Bjerregaard en tur i centeret for at hilse på. Han kender hver krog og de fleste ansatte i centerbutikkerne og Bilka.
- Det sker, at jeg nikker til en, jeg ikke lige husker, hvem er. Det er jo svært at huske alle, men jeg kender måske 1000 ansigter, siger Preben Bjerregaard.
Butikscheferne har han dog helt styr på. Det er afgørende med et godt forhold til dem.
- Jeg er meget uformel, og vi har en meget flad organisation i vores centerledelse. Titler er ligegyldige, hvis man accepterer, at den klogeste har ret i de givne situationer. Dialog gør tingene meget lettere og fremmer samarbejdet, siger Preben Bjerregaard.
10 millioner til markedsføring
Det årlige markedsføringsbudget for Aalborg Storcenter ligger typisk i omegnen af 10 millioner kroner. Butikkerne betaler til markedsføringen alt efter deres størrelse.
I det cirka halve år, hvor centret var nedlukket på grund af corona beskar man budgettet for at reducere omkostninger for de hårdt trængte butikker.
- Det betød selvfølgelig et dyk i omsætningen, til gengæld fik vi masser af goodwill på, at vi håndterede krisen hurtigt og effektivt i forhold til vores butikker, siger Preben Bjerregaard.
Krisen har i øvrigt ikke direkte ført til lukning af nogen butikker i centeret. To butikker er lukket, men det skyldes ifølge centerchefen andre årsager.
Stærkt brand
Preben Bjerregaard vurderer, at Aalborg Storcenter er så stærkt et brand, at det vil overleve de næste mange år. Det er kendt af næsten alle nordjyder og også langt oppe i Norge, hvor et stigende antal kunder valfarter fra.
- Det er mest Bilka, de kender. Det kender de helt oppe ved Bergen, men i Sørlandet (Sydnorge) kender de centeret, siger Preben Bjerregaard.
Nordmænd står for cirka 10 procent af omsætningen. De køber især pølser, oste, medicinalvarer og alkohol i Bilka. I storcenteret er det primært beklædning, de går efter.
Lys fremtid
Nethandlen truer generelt detailhandlen. Det mærker de ikke så meget til i Aalborg Storcenter. Preben Bjerregaard vurderer, at nethandel udgør måske 10 procent af butikkernes samlede salg.
Med tiden spår han, at butikkerne får et mindre pladsbehov og at deres antal dermed vil vokse, måske til 120 indenfor de samme fysiske rammer. Han vurderer ikke, det bliver nødvendigt at udvide centeret igen.
Han tror, der måske kan blive plads til flere specialbutikker i centeret i takt med, at nethandlen vokser.
- I et center i London så jeg en centerbutik, der kun handlede med globuser og i et center Berlin stod der tre mænd i butterfly, der kun solgte cigarer, deres butik var så lille, at de stod ude på gangen. Om det lige præcis ville kunne gå i Aalborg med sådanne butikker, ved jeg ikke, men måske noget i den retning, siger Preben Bjerregaard.
Vil ikke være dinosauer
Preben Bjerregaard er blevet spurgt, om han har lyst til at fortsætte noget tid endnu. Det har han takket nej til. Han er blevet 67 år og synes han har bidraget med det, han kan.
- Jeg vil ikke være sådan en dinosaur, der hænger fast med det yderste af neglene. Jeg synes godt, jeg kan sige, at jeg har været der. Jeg har mødt mange mennesker, som jeg har holdt af. Det har været virkelig sjovt. Det her har været mit drømmejob, siger Preben Bjerregaard.
Han kommer ikke til at forlade centret helt, når han stopper. Han er fortsat medejer af Kop & Kande-butikken i storcentret. Når han har fri, er han også klar til at give den gas.
- Jeg har en motorcykel derhjemme, der kunne trænge til at komme ud at køre lidt mere, siger Preben Bjerregaard.