Året der gik: Per Thau fra Coop
2021 lakker mod enden, og inden længe bliver der sat punktum for et år, hvor hverdagen i højere grad end i fjor har vendt tilbage til normalen, men hvor en coronapandemien stadig har spøget i kulissen.
Og så er spørgsmålet, hvordan de store kæder ser tilbage på 2021, hvad man kan tage med til 2022 og hvad forventningerne til næste år er.
RetailNews har spurgt en række ledere fra nogle af branchens største spillere om deres tanker og overvejelser.
I denne omgang er det Per Thau, der er koncerndirektør hos Coop. Han håber, at 2022 bliver året, hvor Coop igen kan vinde markedsandele fra konkurrenterne.
Hvad var det væsentligste i 2021 set med dine øjne?
At dagligvarehandel er kritisk infrastruktur og at vi klarede det godt igennem det første hele år med Corona i samfundet. Dertil at kunderne trods Corona var mere optaget af grøn omstilling end nogensinde, hvilket vi kunne se på øget salg af økologi og større interesse for det grønne køkken
Derudover var det tydeligt, at Coop har enormt mange kræfter som nu er samlet tættere på butikkerne og med styrket fokus mod kunden
Er der en lektie - positiv eller negativ - du tager med dig ind i det nye år?
At vi er tilbage til det normale efter Corona gav os et løft i omsætningen og nogle nye vaner. Dermed står vi i igen en ekstrem hård konkurrencesituation med dygtige konkurrenter, hvilket stiller store krav både til effektivisering og udvikling af sortiment og koncepter.
Hvad bliver det vigtigste fokusområde for dig og din virksomhed/organisation i 2022?
At styrke kundemødet og sikre en endnu større kundetilfredshed gennem dygtige medarbejdere, de rigtige varer på hylderne og opdaterede butikker. Dertil skal vi lykkes med at skabe endnu skarpere profiler til vores kæder, så vi igen kan vinde markedsandele, og derudover skal vi sikre kontinuerlig forbedring af vores sortiment og herunder levere bæredygtighed både varemæssigt og kommunikativt.