Året der gik: Peder Stedal fra Elgiganten
2021 lakker mod enden, og inden længe bliver der sat punktum for et år, hvor hverdagen i højere grad end i fjor har vendt tilbage til normalen, men hvor en coronapandemien stadig har spøget i kulissen.
Og så er spørgsmålet, hvordan de store kæder ser tilbage på 2021, hvad man kan tage med til 2022 og hvad forventningerne til næste år er.
RetailNews har spurgt en række ledere fra nogle af branchens største spillere om deres tanker og overvejelser.
Her er det Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten, der ser frem mod et 2022, der står i bæredygtighedens tegn.
Hvad var det væsentligste i 2021 set med dine øjne?
Vi har i den grad fået bæredygtighed på agendaen. Noget vi har arbejdet med i en del år, men ikke fået struktureret og eller fortalt om – det har vi nu. Samtidig har vi i år kunne løfte sløret for næste etape af etableringen af vores mange nye varehuse. 2021 var også året, hvor vi kunne fejre vores 25 års jubilæum. Endelig oplevede vi i perioder at komme lidt ud af Covid-19’s skygge og få en nogenlunde almindelig hverdag tilbage. Dette har været vigtigt for vores medarbejdere og kunder.
Er der en lektie - positiv eller negativ - du tager med dig ind i det nye år?
Jeg er utrolig stolt af Elgigantens 2300 ansatte. Alle har knoklet løs og har lagt en kæmpe indsats i det forgangne år. Men hårdt arbejde er ikke alene årsagen til, at vi har opnået de resultater, vi har. Når jeg ser tilbage på 2021, er det især det stærke sammenhold og vores evne til at ’løfte i flok’, jeg bider mærke i. Gennem både 2020 og 2021 har vi klaret os gennem dage, uger og måneder med nedlukninger, skiftende forhold og restriktioner. Alligevel er vi kommet stærkt ud på den anden side, sammen. Så er der noget jeg har fået genbekræftet, er det, hvor vigtigt et stærkt sammenhold er for at skabe resultater.
Hvad bliver det vigtigste fokusområde for dig og din virksomhed/organisation i 2022?
Vi vil gerne sætte ekstra fokus på vores arbejde med bæredygtighed og den grønne rejse, vi påbegyndte for 10 år siden. Vi har sat en del milepæle allerede på både genbrug, genanvendelse og reparationer men vi kan altid gøre mere og blive bedre. Derfor lancerer vi flere nye initiativer i starten af det nye år. Og så vil vi naturligvis arbejde målrettet på at sikre, at vores ekspansion af nye varehuse forløber som planlagt – samtidig med løbende modernisering af flere varehuse.