Too Good To Go får kritik: Skaber de i virkeligheden madspildet?
Too Good To Go oplever stor popularitet. De har solgt millioner af de såkaldte lykkeposer, men nu er der nogle, som begynder at sætte spørgsmålstegn ved deres succes.
For hvordan kan restuaranter, supermarkeder og tankstationer allerede med flere dages varsel vide, at de vil have madspild? Kan de ikke bare lave mindre mad?
Kritikken kommer fra flere sider, skriver Berlingske.
Blandt andet fra Selina Juul, der i mange år har arbejdet med madspild i foreningen Stop Spild Af Mad.
- Jeg undrer mig over tilgangen hos Too Good To Go. Det ser ud, som om de snarere medvirker til at planlægge madspild fremfor at forebygge og bekæmpe madspild. Jeg holder meget af virksomheden og var med til at hjælpe den i gang i 2015. Men er det ikke netop meningen med Too Good To Go at sælge overskudsmad, som allerede er tilovers, i stedet for at genere ny overskudsmad? Så er konceptet jo i sidste ende bare en ekstra salgskanal, siger Selina Juul til avisen.
Den kritik affejer Too Good To Go-chef Mette Lykke dog. Hun argumenterer for, at de ikke producerer madspild, fordi det ikke ville kunne betale sig for medlemmerne at producere mad og sælge det med 70 procent rabat.
Kritikken kommer også fra Martin Bay Petersen, der står bag den Herning-baserede konkurrent, Red Maden.
- Vores forretningsmodel bygger på, at ejere af butikker og restauranter går ind og trykker i app'en hver aften kort før lukketid, når de kan se, hvad der er tilovers. Vores kunder trykker det ind, som rent faktisk er tilovers, siger han til avisen.