Flere kæder vender Black Friday ryggen
På en dag som Black Friday er det primært de gode tilbud og de lange køer, der trækker overskrifter.
Men en række butikker og kæder vil ikke længere være med på Black Friday-bølgen. De mener, den er et udtryk for uhæmmet kapitalisme og i øvrigt ikke gør noget godt for klimaet.
Derfor har kæder som The Body Shop, Sofacompany, Greenmind og Silvan vendt tilbudsdagen ryggen.
I stedet vil de bruge dagen på at sætte opmærksomhed på bæredygtighed og generel bedre udnyttelse af ressourcerne, mens The Body Shop fokuserer på kvinder der rammes af fysisk og seksuel vold.
- Vi valgte allerede sidste år at lægge helt om i forhold til Black Friday og melde os ud af hele tilbudsræset. Vi valgte en helt anden vinkel og ikke være en del af massekonsumptionen. Vi vil gerne sælge produkter til vores kunder, der passer til deres behov, når de har behovet. Vi vil ikke skabe ekstra behov med en masse slagtilbud, siger Head of Brand and Activism hos The Body Shop, Tanja Bruun, til avisen.
Hos Silvan har man i stedet for Black Friday valgt at afholde Green Weekend, hvor der ikke er særlige tilbud, men hvor 5 procent af salget doneres til non-profit-virksomheden Plant Et Træ.