Nets forenkler prismodel for nethandel med dankort
Når forretninger sælger varer på nettet, er der i dag forskel på, hvor favorabelt det er at bruge dankort som betalingsløsning.
Det vil selskabet Nets, der står bag dankortet, snart ændre på. Det oplyses i en pressemeddelelse.
Fra 1. januar 2022 indfører Nets en ny prismodel, der ifølge selskabet vil gøre handel med dankort på nettet til et mere konkurrencedygtigt alternativ for alle forretninger.
Modellen vil samtidig være særligt attraktiv for de forretninger, der har lavere gennemsnitskøb, lyder det fra Nets.
- Dankort er typisk det billigste alternativ for forretninger, der sælger varer på nettet, men den nuværende prismodel er ikke favorabel for forretninger, der overvejende formidler mindre køb.
- Det vil den nye prismodel, der er mere enkel, gøre op med, siger Jeppe Juul-Andersen, direktør i Nets med ansvar for dankort, i pressemeddelelsen.
Hvor forretninger i dag betaler 54 øre samt 0,19 procent af købesummen - dog med en grænse op til 2,5 kroner - for hver betaling med dankort, vil de efter årsskiftet alene betale en andel af købesummen på 0,32 procent.
Samtidig fjernes årsafgiften og omkostningerne for forretningerne i forbindelse med oprettelse.
I SMVdanmark, der er en interesseorganisation for små og mellemstore virksomheder, ser man frem til den nye prismodel.
Med den nuværende model har det nemlig kostet en del penge for mange små virksomheder, før det overhovedet har kunnet svare sig at benytte sig af dankortet som betalingsløsning.
- Det har gjort, at en lang række af virksomheder har fravalgt dankortet og valgt nogle andre betalingsløsninger.
- Derfor er det godt, at dankortet bliver mere fordelagtigt for både kunder og virksomheder, siger Jakob Brandt, administrerende direktør i SMVdanmark.
Det er særligt opstartsomkostningerne, de løbende faste omkostninger samt den manglende fleksibilitet for sæsonforretninger, som har været til gene for flere af de mindre virksomheder.
Alene omkostningerne til oprettelse og den løbende årsafgift kan fylde uforholdsmæssigt meget per transaktion for små og nystartede virksomheder, forklarer Jeppe Juul-Andersen fra Nets.
- Den barriere fjerner vi nu helt, hvilket vil lette opstarten for nye virksomheder og understøtte mindre virksomheders digitale omstilling i forhold til etablering af en online salgskanal, siger Nets-direktøren.
/ritzau/
Kilde: Ritzau