23948sdkhjf

Nordjysk tøjmærke stormer frem i 15 lande

Målet er klart. Virksomheden skal op at ramme 100 millioner i omsætning.

- Vi er overbeviste om, at vi når målet, og forhåbentlig endnu mere, hvis vi for alvor får gang i flere af vores nye eksportmarkeder, siger Lau Kjær Knudsen.

Han er medejer af det fremadstormende nordjyske tøjmærke Noella, der udelukkende sælger dametøj. Herrerne er der ikke så meget ved. De køber for lidt tøj og kun, når de har brug for det.

Lau Kjær Knudsen og medejeren, Mikael Øvad, har på få år banket Noellas omsætning op fra 0 til omkring 60 millioner kroner. Årets resultat efter skat lyder på lidt over seks millioner kroner. Virksomheden har oplevet betydelig vækst hvert år siden etableringen.

- Vi er ydmyge omkring resultatet, men må også erkende, at resultatet kunne have været væsentligt højere, hvis vi ikke havde været påvirket af corona, som har begrænset eksporten og har tvangslukket vores forhandlere en stor del af året, siger Mikael Øvad.

Størst på engros

Noella har langt den største del af salget på engros, hvor de sælger til butikker som eksempelvis Salling, Neye, Tiffany, Magasin og en række andre eksterne forhandlere, både i Danmark og i udlandet. I alt er Noella til stede i 15 lande og 1000 forskellige butikker i Europa.

Noella har også fysiske butikker i Aarhus, Hjørring og Blokhus. 12. november åbner de endnu en i Bispensgade i Aalborg.

- Vi har en langsigtet strategi. Vi regner med at hente størstedelen af væksten i udlandet. Men det er en svær tid lige nu, hvor hele vores branche er udfordret af store forsinkelser på fragt og produktion i Asien samt prisstigninger, siger Lau Kjær Knudsen.

Hjem til Europa

Noella har omlagt en stor del af produktionen til Europa.

- Vi kan dog ikke flytte hele produktionen til Europa, særligt ikke tekstil-produktionen. Det ville være for dyrt og der er stadig ting, de er bedre til i Asien, siger Lau Kjær Knudsen.

Som resultat af produktions- og fragtproblemer vil Noella hæve priserne på en række varer. Det har konkurrenterne også gjort.

Markedet er præget af stor usikkerhed. Fabrikker tør ikke have for stof meget på lager, i og med at de er nervøse for at butikkerne bliver tvangsnedlukket igen, og fragtcontainere koster 10 gange så meget som normalt.

De to indehavere oplever også, at kinesiske havne og fabrikker lukker ned uden varsel med jævne mellemrum.

Noella forventer, at situationen vil være som nu i hvert fald det næste års tid. Virksomheden er dog vant til at navigere i omskiftelighed og kaos. Virksomheden udsender nye tøj-kollektioner syv-otte gange om året for at ramme tidens trends.

Det bliver der ikke lavet om på. Men responstiden er blevet kortere.

- Vi skal være meget hurtigere nu. Når vi spotter noget i sæsonen, som rykker nu, så er vi nødt til at bestille med det samme, og dermed tage en større lagerrisiko, end hvis vi havde tid til at sælge det ind til vores forhandlere først, siger Mikael Øvad.

Fungerer godt sammen

- Måske er det her bare den nye virkelighed, så vi må navigere i det. Vi er heldigvis vant til et omskifteligt marked. Vi tror stadig på en høj vækstrate, og er ved at sætte fuld skrue på vores eksport. For nylig har vi oprustet med ny eksportchef, siger Lau Kjær Knudsen.

De to indehavere regner med at fortsætte parløbet i mange år endnu. De supplerer hinanden godt trods den store aldersforskel. Mikael er 50 og Lau er 23 år.

- Vi er et godt match og et stærkt team. Et mix af erfaring og nye unge kræfter. Vi tror på vores strategi, og det har vist sig indtil videre, at det har været med rette, siger Lau Kjær Knudsen.

Lau Kjær Knudsen og Mikael Øvad har ambitioner om, at Noella med tiden bliver et globalt tøjmærke, som alle kender.

Noella Fashion ApS
mio. kr. 2020/2021 2019/2020
Bruttofortjeneste 0,54 0,35
Resultat af primær drift 0,46 -0,06
Resultat før skat 6,2 4,0
Årets resultat 6,0 3,9
Balancesum 20,0 9,0
Egenkapital 11,9 5,8
Regnskabsåret blev afsluttet 30. april 2021.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109