Markante prisstigninger forventes i julehandlen
Med en coronapandemi og et internationalt forsyningskaos i ryggen bliver julehandlen anderledes end normalt.
Og med de øgede omkostninger for leverandører, grossister og butikker peger pilen mod forbrugerne, når regningen skal betales.
Det viser en undersøgelse foretaget af softwareudbyderen Salesforce.
Markedet er præget af store udfordringer for både butikkerne og leverandørerne, der slås med faldende produktion, stigende fragtomkostninger og mangel på arbejdskraft, og det kan ifølge undersøgelse medføre prisstigninger hos forbrugerne på omkring 20 procent.
Undersøgelsen har også taget udgangspunkt i salget fra tredje kvartal, og her viser prisstigningerne sig allerede. Blandt andet møbler, legetøj og elektronik, hvor priserne er steget med henholdsvis 32, 21 og 21 procent.
Dog regner man hos Salesforce med, at der alligevel vil være en 7 procent stigning i den samlede onlinehandel, hvilket dog er en lille stigning i forhold til mellem 2019 og 2020, hvor e-handlen steg med 50 procent.
- Julehandlen i år er på mange måder ramt af en perfekt storm af stigende omkostninger, lav tilgængelighed af mange varer og lange leveringstider, der vil være med til at gøre livet svært for forbrugerne. Det stiller ekstra krav til butikkernes serviceniveau i de kommende måneder og står i skarp kontrast til sidste år, hvor restriktionerne i den fysiske detailhandel og den massive vækst online fyldte mest, siger Anders Gustafson fra Salesforce.