Iværksættersucces vil være voksen og omsætte for 400 millioner
27-årige Benjamin Philip har været iværksætter i over 10 år. Han har ikke anden uddannelse end 9. klasse, og han startede for en halvsnes år siden sit første tøjmærke.
Han har gang på gang fortalt sin historie om hvordan det startede med et lille lager i en lejlighed og voksede sig større og større, og hvordan han nogle år efter startede sin nuværende virksomhed, Teeshoppen, der primært gør sig i at sælge basis-tøjvarer.
Men han er egentligt træt af at fortælle den historie.
For nu skal Teeshoppen være voksen. Og Benjamin Phillip ligeså.
Professionel bestyrelse giver struktur
Første skridt på vejen mod at blive voksen - både for Teeshoppen og for Benjamin Philip selv – har været, at de i foråret indsatte en professionel bestyrelse. Hidtil havde alle beslutninger på mere overordnet plan været taget af Benjamin Philip selv i hans egenskab af administrerende direktør.
Men hvad indebærer det helt præcist, at de nu skal til at være voksne?
- Vi skal gå fra at være en iværksættervirksomhed til at være en scale-up virksomhed, siger Benjamin Philip.
Han fortæller, at de hidtil på kontoret har været ‘blæksprutter’, der lavede lidt af hvert. Og første skridt er at gøre det, de er gode til, fortæller han. Derfor har de blandt andet udliciteret lageret, fordi det simpelthen ikke er der, hvor hverken Benjamin Philip eller hans kollegers kompetencer er bedst muligt udnyttet.
- Det handler om at finde ud af, hvad man er god til, og hvad man ikke er god til. Det er noget helt andet at drive et lager end en onlineforretning, og er ikke gode til det, men vi er gode til onlineforretningen.
Netop i den kontekst er det en fordel med en erfaren bestyrelse.
- De kan se tingene oppefra og være med til at gøre det hele mere struktureret, siger Benjamin Philip.
Bestyrelsen består af Anders Boserup Lauritsen, der er højesteretsadvokat, bestyrelsesformand Morten Pedersen fra DiningSix, Kasper Kjeldsen fra 10-4, Henrik Akselbo, stifter af Bloggers Delight og Benjamin Philip selv.
Langsigtede investeringer
En helt anden del af at blive voksen indebærer en ny række investeringer, som skal sikre Teeshoppen på længere sigt. Investeringer der skal gøre forretningen mere struktureret.
Det indebærer, at virksomheden henover foråret har investeret store beløb i udviklingen af nye IT-systemer.
Det indebærer blandt andet et nyt PIM-system (Product Information Management), der i sin enkelhed går ud på, at den bagvedliggende infrastruktur bag de forskellige sites - altså både det danske, det tyske, det polske og så videre – bliver struktureret, så man kan oprette et produkt ét sted, og få siden etableret ved alle deres sites, frem for det skal oprettes enkeltvis.
Udover PIM-systemet er der brugt penge på et helt nyt interface som anvendes i forbindelse med branding og SEO. Et system der ligesom PIM-systemet skal gøre arbejdsgangen mere strømlinet og struktureret.
Og alle disse investeringer er en ny måde at se forretningen på for Benjamin Philip.
- Jeg har altid været vant til, at når vi lavede investeringer, så kunne man se resultatet efter ret kort tid. De her investeringer er nogle, hvor vi må vente nogle år med at se afkastet, og det skal er noget jeg skal vænne mig til, siger han.
En personlig udvikling
Men for den 27-årige iværksætter er netop en sådan omstilling også noget, som han gerne vil tage ved lære af. For som direktør er det at blive mere tålmodig og struktureret en måde hvorpå han - udover at tage virksomheden videre - også kan bruge det i sin egen udvikling.
- Det er jo også en personlig udvikling for mig. For et menneske, der ikke er i udvikling, kan heller ikke skabe en forretning i udvikling.
Ikke desto mindre handler det om at finde en balance mellem det nye, strukturerede og voksne Teeshoppen og det, der fik dem frem. Blandt andet at det nogle gange gerne må være lidt rodet og impulsivt – og så at der spares, hvor der spares kan.
Som eksempel har Benjamin Philip, da RetailNews møder ham en septemberdag, en sort skjorte fra Teeshoppen på. Men det er en returvare, der ikke kunne sælges, fordi den var falmet efter at have ligget i solen. For det er Benjamin Phillip ikke for fin til.
Resultat begrænset af investeringer
Kigger man på regnskabet for 2020, så var der fremgang at spore på bruttofortjenesten. Den lå i 2020 på 10,3 mio. kr., mens det i 2019 var 6,9 mio. kr.
Året forinden havde væksten været endnu større i Noodle Firm ApS, der er selskabet bag Teeshoppen, hvor bruttofortjenesten gik fra knap 0,8 mio. kr. i 2018 til de 6,9 i 2019.
På bundlinjen gik resultatet efter skat fra 2018 til 2019 også markant frem fra 157.000 kr. til 3,3 mio. kr. i 2019.
Den vækst var stagneret en smule mere i 2020, hvor resultatet var 3,8 mio. kr., men det er der ifølge Benjamin Philip en god grund til.
- Når vi har lavet de her mere langsigtede investeringer i vores IT-systemer og interne arbejdsgange, så kan det ses på resultatet, men det skulle gerne blive bedre de kommende år, siger han.
Har stort varelager
Én af de udfordringer, som mange virksomheder står overfor lige nu, er de vanskeligheder i forsyningskæderne, som har stået på siden corona-pandemien begyndte.
Det gør sig også gældende for Teeshoppen, fortæller Benjamin Philip.
- Det er blevet dyrere at få varer, fordi containerpriserne er skudt i vejret. Og med nogle havnenedlukninger i Asien har vi også nogle varer, der sidder fast, som vi ikke har fået.
Heldigvis er Teeshoppen som nævnt en forretning, der mest af alt lever af at sælge basisvarer, hvor langt størstedelen af den samlede omsætning kommer fra en lille mængde varenumre. Det betyder, at de har bygget et stort lager op, så de ikke kommer i samme problemer som andre, der er afhængige af mange forskellige varegrupper.
- Vores varer skifter ikke fra sæson til sæson, så vi kan bestille store mængder hjem på forhånd og have det liggende i lang tid, uden det bliver upopulært, siger han.
Skal opskalere i udlandet
De næste års ambitioner er klare for Benjamin Philip. Målet er, at Teeshoppen om tre år skal omsætte for 400 millioner, fortæller Benjamin Philip, der ikke vil nævne de konkrete omsætningstal men forklarer, at det vil være en markant stigning, hvis det skulle lykkes.
Den omsætning skal blandt andet hentes i udlandet.
De er allerede til stede på flere europæiske markeder, men fremtiden byder blandt andet på muligheden for at etablere lager-hubs rundt om i Europa, så ikke alt skal sendes fra Danmark. Kunderne i de forskellige lande er nemlig meget forskellige.
- I Polen for eksempel forventer de, at der er én dags levering, og det er svært, når man skal sende det fra Danmark. Og det vil vi gerne tilpasse os til, så vi bliver mere lokale i de markeder, vi går ind i, lyder det fra Benjamin Philip.
Om de store planer om udlandet lykkes, om investeringerne i IT-systemer betaler sig og om den nye bestyrelse generelt kan være med til at få Teeshoppen i den rigtige retning, kan kun tiden vise.
Men én ting er sikker: Teeshoppen er blevet voksen.