'Happy hour' skal begrænse madspild
Selvom det på navnet kunne lyde som en festlig begivenhed, så har det intet med bodegaer at gøre, når Kvickly og Super Brugsen onsdag 29. september sætter alle varer med kort holdbarhed ned med yderligere 50 procent.
Som i de fleste andre supermarkeder er der allerede nu gule klistermærker, hvor varerne sættes ned, når de er ved at løbe på datoen. Men denne dag skruer de altså yderligere ned for priserne for at få flest mulige varer solgt.
- For mange af vores kunder er det en helt naturlig del af indkøbsturen lige at kigge forbi ’Red maden’-køleren. Med Happy Hour vil vi gerne gøre det ekstra attraktivt at lægge madvarer med kort holdbarhed i kurven. Og vi håber da også, at vi med Happy Hour får skabt et par nye madspildsentusiaster, så vi i fremtiden helt kan undgå madspild, siger Torben B. Andersen, kædedirektør i Kvickly.
I dag er madspildet fra alle Coops butikker så stort, at det værdimæssigt svarer til 1,2 procent af kædens omsætning, så det er trods alt en del, man kan få ud af det både økonomisk og bæredygtighedsmæssigt.
- Madspild scorer højt, når vi spørger forbrugerne, hvilke udfordringer dagligvarehandlen skal gøre en ekstra indsats for at løse. Og vi er enige. Det giver ingen mening at smide mad ud - hverken klimamæssigt eller økonomisk. Derfor arbejder vi hele tiden på at finde nye måder at minimere madspild, og nu forsøger vi os altså med Happy Hour og endnu lavere priser, siger kædedirektør i Super Brugsen, Jesper Gottschalck Bjerring.