Vinhandel gør tingene anderledes
Den aalborgensiske virksomhed RareWine er ikke som enhver anden vinhandel. For det første har de ikke en fysisk butik, men de satser i stedet på onlinesalg.
Men ikke nok med det, så er deres idngangsvinkel til salg af vin en helt anden end mere gængse vinhandlere - både online og fysiske af slagsen.
De forhandler næsten udelukkende meget sjældne - deraf navnet - vine, som let kan koste femcifrede beløber, og det er her, de har gjort deres forretning.
Ikke en almindelig vinhandel
Baggrunden for virksomheden er, at direktør Rasmus Nielsen kommer fra en baggrund som vinmand i en Super Best. Han blev fanget af de dyre, sjældne og eftertragtede vine, og startede i 2006 RareWine.
Han forklarer meget præcist hvorfor det er de helt vildt sjældne og ikke bare 'almindelige' dyre vine, de forhandler.
- For os er det en handelsvare, og det er det, vi er dygtige til. Vi er ikke dygtige til at smage og sige "den her smager af kirsebær og solbær, og den vil passe godt til rødt oksekød". Vi er skidedygtige til at sige "en Mouton 1973 - hvad koster den nu? Og hvad kan vi sælge den for i det åbne marked?", siger Rasmus Nielsen til Vigeur.
Skal være sjovt
Netop på den baggrund - altså at de ikke er nogen 'klassisk' vinhandel - gør de også tingene på kontoret noget anderledes end de fleste.
Det indebærer blandt andet, at medarbejderne har enorm megen frihed til at løse opgaverne. Der bliver lagt mere vægt på, at opgaverne bliver løst end hvordan og hvornår, de helt præcist bliver løst.
Og så skal arbejdsmiljøet være sjovt. Så der er både bordtennisbord, badmintonbane og gammeldags arkadespil på kontoret.
- Jeg ville hade at skulle tage på arbejde og tænke, at det bare skulle overstås. Det er vigtigt for os, at det er sjovt og spændende, siger Rasmus Nielsen til mediet.