Convenience-kæde dropper turbokylling
Det er ved at være slut med turbokylling i de danske convenience-butikker.
Sidste år var det Circle K, som droppede turbokyllingen, og nu bliver det butikkerne på landets Shell-tankstationer, som ikke længere vil sælge det omdiskuterede fjerkræprodukt.
Det er DCC Energi, der i Danmark driver Shell-stationerne, som i samarbejde med kædens forhandlere, forpagtere, indkøbsorganisationen BFI og dyreværnsorganisationen Anima, der har taget beslutningen om at udfase kyllingerne.
I modsætning til andre kæder, som har droppet turbokylling, drives butikkerne på Shell-stationerne i Danmark af individuelle forhandlere og forpagtere med en høj grad af selvbestemmelse.
Loven om benzinforhandlere gør, at DCC Energi ikke kan bestemme, hvad forpagterne sælger i de tilhørende butikker. Så det, at forhandlere og forpagtere i et bredt samarbejde med franchise, leverandører, indkøbsorganisationen og Anima dropper turbokyllingen, er ifølge kommunikationschef i Anima, Thorbjørn Schiønning, tegn på, at bevidstheden om kyllingernes forhold har ændret sig markant de seneste par år.
- For få år siden var der ikke ret mange, der kendte til turbokyllingernes forhold. I dag er der rigtig mange danskere, som føler behov for at trække en streg i sandet over for de forhold, som kyllingerne lever under. Det er i sig selv en begivenhed, at beslutningen er truffet sammen med individuelle forretningsdrivende, fordi de synes, det er det rigtige at gøre. Det er vi rigtig glade for, siger Thorbjørn Schiønning.