23948sdkhjf

Convenience-kæde dropper turbokylling

Det er ved at være slut med turbokylling i de danske convenience-butikker.

Sidste år var det Circle K, som droppede turbokyllingen, og nu bliver det butikkerne på landets Shell-tankstationer, som ikke længere vil sælge det omdiskuterede fjerkræprodukt.

Det er DCC Energi, der i Danmark driver Shell-stationerne, som i samarbejde med kædens forhandlere, forpagtere, indkøbsorganisationen BFI og dyreværnsorganisationen Anima, der har taget beslutningen om at udfase kyllingerne.

I modsætning til andre kæder, som har droppet turbokylling, drives butikkerne på Shell-stationerne i Danmark af individuelle forhandlere og forpagtere med en høj grad af selvbestemmelse.

Loven om benzinforhandlere gør, at DCC Energi ikke kan bestemme, hvad forpagterne sælger i de tilhørende butikker. Så det, at forhandlere og forpagtere i et bredt samarbejde med franchise, leverandører, indkøbsorganisationen og Anima dropper turbokyllingen, er ifølge kommunikationschef i Anima, Thorbjørn Schiønning, tegn på, at bevidstheden om kyllingernes forhold har ændret sig markant de seneste par år.

- For få år siden var der ikke ret mange, der kendte til turbokyllingernes forhold. I dag er der rigtig mange danskere, som føler behov for at trække en streg i sandet over for de forhold, som kyllingerne lever under. Det er i sig selv en begivenhed, at beslutningen er truffet sammen med individuelle forretningsdrivende, fordi de synes, det er det rigtige at gøre. Det er vi rigtig glade for, siger Thorbjørn Schiønning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.314