Færre butikslokaler står tomme: - Internethandlen accelererer ikke længere så kraftigt
Selvom 2020 var hårdt for de fysiske butikker på handelsstrøg, torve og i storcentre, så ser det bedre ud nu. For selvom der stadig er gang i onlinehandlen, så er der i år kommet 100.000 færre ledige butikskvadratmeter.
Det viser en ny opgørelse fra Ejendomstorvet.dk.
I starten af tredje kvartal fortsætter tendensen, så der fortsat bliver færre tomme butikslokaler.
- Efter den store nedlukning i marts 2020 steg andelen af udbudte butikslokaler det følgende kvartal, men lige siden har vi – nu gennem fire kvartaler i træk – set færre og færre udbudte lokaler til butikker, spisesteder og takeaway.
- På et år er udbuddet faldet med en sjettedel eller næsten 109.000 kvadratmeter. Andelen af udbudte lokaler er helt nede på 2,9 procent – det er på nær en kort periode omkring 2017 det laveste niveau siden 2012, siger Jakob Wegener, administrerende direktør for Ejendomstorvet.dk.
Tallene peger godt ind i flere af de tendenser, vi har set de seneste år, mener detailhandelsekspert Per Nyborg fra Institut for Center-Planlægning.
- Internethandlen accelererer ikke længere så kraftigt, som vi så tidligere i coronaforløbet, og nogle steder har udlejere formentligt slækket på lejekravene for at fastholde lejere. Selv om vi har færre tomme butikslokaler, er der også det seneste år sket en løbende udskiftning med lidt færre butikker og lidt flere servicefunktioner, f.eks. cafeer og forskellige former for klinikker og behandling.
- Antallet af dagligvarebutikker er nogenlunde det samme, fordi den tidligere tendens med færre kiosker og små købmænd er ophørt, men til gengæld ser vi, at tøjbutikker og skohandlere lukker i nogle af de lidt mindre byer, siger Per Nyborg.