NærKØB-direktør: - Vi er blevet erklæret døde mange gange
Hos NærKØB er det først og fremmest de 559 medlemmers trivsel og glæde, der er i førersædet. Det gør de blandt andet plads til ved at give frihed til selv at vælge en stor del af varerne på hylderne.
Men en anden del indebærer, at de på hovedkontoret i Vejle ikke satser på store overskud.
- Vi fordeler det overskydende ud til vores medlemmer, fortæller Jens O. Bylling Jensen, administrerende direktør.
Glade ambassadører
For når medlemmerne – eller ‘ambassadører’, som Jens O. Bylling Jensen ynder at kalde dem - er glade og tilfredse, så kommer der flere til.
- Vi går stille med dørene og har jo ikke nogen stor PR-afdeling eller en masse konsulenter, der tager ud og opsøger potentielle medlemmer. Vi vil gerne have, at vores medlemmer er glade, så de kan være ambassadører og sige det videre til andre.
- Så de fleste af vores nye medlemmer henvender sig selv til os, siger han.
Ro på
En anden del af succesen tilskriver Jens O. Bylling Jensen, at der er en meget fast retning for, hvordan NærKØB skal udvikle sig.
- Kigger man på nogle af de andre kæder, så er der ofte direktørskifte. Og med ny direktør ændrer man ofte kurs, og det giver uro i en kæde. Der har vi formået at have ro på i vores kæde, i hvert fald i de 18 år, jeg har været her, siger han.
Blandt andet er en del af strategien, at NærKØB vil gøre tingene anderledes end de andre.
- For nogle år siden kom der en tendens til, at alle tankstationer nærmest skulle være små caféer. Vores medlemmer må selvfølgelig gerne gå den vej, men vi anbefalede dem ikke at gøre det.
- For hvis vi har de samme faciliteter, så skal vi til at konkurrere på pris, og det er ikke så sjovt for os. Så vil vi hellere gå andre veje.
Jens O. Bylling Jensen tror på, at det at gå andre veje har hjulpet dem holde sig oven vande.
- Vi er blevet erklæret døde mange gange af de kloge detailfolk. Men vi er som humlebien, der godt kan flyve, selvom nogen siger, den ikke kan.