Køkkenkæmpe køber sig ind i online-pioner
Den børsnoterede køkkenkæmpe TCM Group har købt 45 pct. af Aalborg-baserede Celebert, der står bag de tre køkkenbrands Billigskabe.dk, Celebert og Just Wood, og som udelukkende gør sig i e-handel.
Med partnerskabet håber køkkenkæmpen på at skubbe yderligere til salget hos online-brandet Kitchn, mens man fra Celeberts side ser frem til øget forsyningssikkerhed og større muskler, når man skal ud over de danske grænser.
– Celebert er jo en af de førende spillere inden for onlinesalget herhjemme. De har været i gang siden 2007, så de var pionere på feltet, og nok de mest erfarne i segmentet overhovedet, vurderer Torben Paulin, adm. direktør i TCM Group.
Direktør beholder majoriteten
Særligt fremhæver TCM-direktøren Celeberts stifter og direktør Birk Aagaard, der efter handlen stadig sidder på majoritetsandelen af Celebert. Han får også rolle af direktør i den nye konstellation, der altså kommer til at indbefatte Kitchn-brandet.
– Hjernen bag det her er Birk, og derfor var det også vigtigt for os, at han bliver siddende for bordenden og fortsætter topmotiveret, så det giver god mening, at han har beholdt majoriteten, forklarer Torben Paulin, der dog har sikret, at TCM har option på de resterende 55 pct. af selskabet.
Det er nemlig ikke udelukkende Birk Aagaard, Torben Paulin og TCM Group ser store muligheder i.
– Gennem årene har de udviklet forskellige onlineværkstøjer, både nogle som vi også har og nogle, som vi godt kunne tænke os, og med Birk og teamets kompetencer kombineret med vores team, tror vi virkelig på, at en plus en i det her tilfælde kan give tre, lyder det fra TCM-direktøren.
Også Birk Aagaard ser gode muligheder for synergi i det nye partnerskab, og det var ingenlunde tilfældigt, at det netop blev tilbuddet fra den vestjyske mastodont, han valgte at takke ja til.
– Der har været forskellige bejlere gennem den seneste tid, men det, TCM kunne komme med var sikkerheden for leverancer. Jeg kan sælge mere, end jeg kan levere i øjeblikket, og derfor var det afgørende at få en sikkerhed for den fortsatte forsyning, forklarer Celeber-direktøren, der ser frem til at få Kitchn under sin paraply.
Kan positionere de enkelte brands forskelligt
– Det bliver lige som at få et nyt barn. Ikke et plejebarn men et, der kommer helt ind under vores vinger, og som vi kan udvikle på, og der er helt klart nogle ting, vi kan gøre, for at øge salget, vurderer Birk Aagaard, der ikke mindst fremhæver Celeberts hjemmebyggede softwareløsning.
– Den betyder, at når kunderne bestiller online, ryger bestillingen direkte til leverandøren, som så sender en bekræftelse tilbage, og så ryger der en faktura videre til kunden – det betyder, at vi sådan set aldrig får varen i hænderne, og det er automatiseringen, der har været afgørende for vores succes, forklarer han.
Birk Aagaard understreger, at det ikke kommer til at betyde, der skal skæres i holdet hos Kitchn.
– De gør det fuldstændig fantastisk, og det skal de blive ved med, slår han fast.
På den anden side af bordet er det således også med fuldstændig ro i maven, Torben Paulin nu sender det daglige ansvar for Kitchn videre.
– Birk har i forvejen en multibrand-strategi med forskellige domæner, og nu får han så et til. Det giver ikke mindst nogle spændende muligheder for at positionere de enkelte brands i forhold til hinanden, og målrette dem mod forskellige segmenter. Alene de fire navne Billigskabe, Celebert, Just Wood og Kitchn, kan hver især noget forskelligt, og under samme paraply kommer de til at stå rigtig stærkt, slår Torben Paulin således fast.