Firmaarvinger skruer op for internationale drømme med navneskifte
For knap tre år siden overtog brødrene Alexander og Michael Lerche ansvaret for virksomheden Stof & Stil, som deres forældre skabte 40 år tidligere.
Nu har virksomheden skiftet navn til Selfmade. Det passer bedre til et internationalt publikum – og planen er da også, at kæden skal udvikle sit internationale vækstpotentiale med navneskiftet.
- Vi har en ambition om at udvide internationalt. For Danmarks vedkommende har vi placeret butikker i de store metropolbyer. Vi kan ikke udelukke, at der kan komme et par Selfmade-butikker til herhjemme, men vi har endnu mere øje for det internationale, siger landechef Kirsten Hyldgaard.
Ifølge Kirsten Hyldgaard er det nye navn både sigende for, hvordan virksomheden startede – med ægteparret Marianne og Peter Lerches eget, hårde arbejde – og for kundernes hang til gør-det-selv.
Selfmade har i dag ni butikker i Danmark, otte i Norge, fire i Sverige, ni i Tyskland samt en enkelt i Østrig, som åbnede sidste år. Derudover er tekstilvirksomheden til stede online på 13 europæiske markeder.
Vækst trods pandemi
Med navneskiftet bliver der også gjort mere plads til at hjælpe folk i gang med projekterne.
Et koncept, som allerede eksisterer i de udenlandske butikker, er netop rykket med ind i Selfmades nyåbnede lokaler i Kolding. Det er workshops, som folk kan tilmelde sig for at få inspiration og hjælp til gør-det-selv-projekterne.
- Det er med til at skabe fællesskab og samskabelse fra beklædningshåndværkere, designere og alle andre kreative, både interne og eksterne. Mulighederne er mange – det vigtigste for os er, at vi kan tilbyde en bred palet, lyder det fra Selfmades landechef.
Selfmades seneste halvandet års tid har været præget af coronakrisen og skiftende restriktioner for detailhandlen.
Alligevel formåede virksomheden at øge overskuddet med næsten 50 pct. i seneste regnskab for det forskudte regnskabsår 2019/20. Forventningen er at fastholde det momentum i indeværende år.