23948sdkhjf

Her vil ny Lidl-direktør være skarpere end de andre

38-årige Jens Stratmann er netop flyttet fra Lidls sydtyske kontor til Århus. Han har fra 1. juni overtaget stillingen som adm. direktør i Lidl Danmark efter Dirk Fust. I den forbindelse har Jens Stratmann sagt ja til at give RetailNews’ læsere et indblik i de første uger som dansk Lidl-direktør.

 

Velkommen til Danmark:

Den første uge var, som I siger på dansk, et stafetløb. Vi kørte på med fuld fart. Der var en masse praktiske ting forbundet med, at Dirk (Fust, red.) overdrog mig nøglerne. Jeg skal lige vænne mig til at være CEO, men jeg er meget interesseret i medarbejderne og vores udvikling.

I løbet af mine første dage i Lidl Danmark mødte jeg også en masse af mine nye, danske kolleger og fik en god snak med folk fra de forskellige fagområder. Alle taler godt engelsk – og mange også godt tysk. Det er en stor fordel for mig, og det føles virkelig som en international virksomhed.

Jeg føler et stort ejerskab blandt mine kolleger. Alle er villige til at påtage sig ansvar og stå inde for deres fagområder. Folk er meget åbne og ligefremme, og de forventer det samme af mig. De taler mig ikke bare efter munden, de argumenterer for deres holdninger. Jeg indgår allerede i konstruktive diskussioner, og det giver mig det klare indtryk, at alle er oprigtige.

På tur rundt i landet:

Over de første uger var jeg rundt i hele landet sammen med en del af direktionen og besøge flere af vores Lidl-butikker.

Jeg er blevet klogere på Lidls nye butikskoncept, som alle 134 butikker er i gang med at blive ombygget til, og har blandt andet lagt mærke til, at danske kunder har et større fokus på friske produkter.

Jeg ved ikke, om det er en unik dansk ting – og jeg kunne også godt forestille mig, noget af det har med corona at gøre. Vi skal i hvert fald være skarpe på ferskvarer inden for frugt og grønt, kød osv. og på varer, der er lette at sammenligne med konkurrenternes.

 

Lidls ekspansionsplaner:

Jeg får også et godt indblik i ekspansionsplanerne for Lidl Danmark. Vi vil åbne omkring 10 nye butikker om året, og det er faktisk ret svært.

Vi vil ikke bare køre vores eget ræs, vi ønsker at være en del af lokalsamfundet. Vores nyåbnede butik i Aars har været 4-5 år undervejs, fordi vi har lagt vægt på en god relation til både lokalbefolkning, kommune og konkurrenter. Vi ønsker at vokse på en sund måde, også for medarbejderne.

 

Digitalt højlager:

På rundturene har jeg også været ude at se nogle af de mange byggerier, vi er i gang med i Lidl – blandt andre det nye hovedkontor i Århus og højlageret i Køge, som vi tager i brug senere i år. Det er 6400 kvadratmeter stort og 30 meter højt delautomatiseret plukkelager. Det var som at træde ind i fremtiden at se det.

Vi har fået skabt nogle ergonomiske forhold for vores medarbejdere, så vi kan beholde dem i mange år. Mine danske kolleger er gode til at styre denne her komplicerede form for it og automatisering. De rådgiver også vores internationale hovedkontor i Lidl om lignende projekter.

 

Forsøgskanin til is-test:

Jeg har også været med til det, vi kalder Warengruppen-Abgleich, hvor vi tester udvalgte produktgrupper i vores sortiment og blandt andet diskuterer behovet for eventuelle udvidelser af eller tilføjelser til produktgruppen.

Den dag testede vi 150 forskellige is. Og ja, jeg smagte på dem alle sammen! Den første time var rigtig sjov – efter den… Men det var så interessant. Vores kolleger i den afdeling ved alt om ingredienser. Vores mål er altid at være mindst lige så gode som mærkevarerne; du skal prøve at sammenligne vores ingredienslister, vi bruger lige så meget af de gode råvarer som de dyre mærker.

Jeg har lagt mærke til, at vegansk og sukkerreduceret is ikke er så populært blandt danske forbrugere, som vi eksempelvis oplever det i Tyskland. Men vi er på rette vej. Og personligt synes jeg, vores veganske is trænger til en rebranding – den skal altså prøves.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.115