Danske butikker overser webhandel
Alt tyder på, at e-handel bliver vigtigt for detailhandlen i de kommende år. Alligevel har 55 % af butikkerne i ny dansk analyse ikke en webshop, og mange planlægger heller ikke at få det.
- Vi troede jo, at man ville være på vej med e-handel, men lidt overraskende viser det sig, at der ikke er mange, som arbejder med det. De føler ikke, at e-handel er en trussel mod den fysiske butik, siger professor Mogens Dilling-Hansen fra AU Herning/Aarhus Universitet.
Han har netop færdiggjort en analyse, der fokuserer på to udvalgte områder af detailhandels-branchen; selvstændige specialbutikker uden for kædesamarbejde og virksomheder inden for internet handel. Det viser sig, at de detailbutikker, som supplerer med webhandel, får adgang til et andet marked, og at forretninger, som har haft positiv vækst i omsætningen inden for de sidste to år i højere grad har e-handel, end forretninger med nul eller negativ vækst.
- De virksomheder, som prøver e-handlen af, siger helt entydigt, at det har udvidet deres marked. Web erstatter ikke kundernes behov for at se, mærke og prøve varen, men til gengæld virker det som et udstillingsvindue mod en større verden end blot lokalområdet, og det øger salget, forklarer Mogens Dilling-Hansen.
Tid er en større barriere end økonomi
- Problemet er, at e-handel virker uoverskueligt for mange små specialbutikker. Vi ved imidlertid, at der er et stort potentiale ved at kombinere den fysiske butik med en web shop, og derfor er vi meget opmærksomme på, hvordan vi kan indsamle og dele viden, som gør valgene lettere for den enkelte butiksejer, siger Betina Simonsen fra Service Platform; et landsdækkende innovationsnetværk, der spreder viden og erfaringer, som kan skabe vækst i dansk detail og webhandel.
Betina Simonsen er en af initiativtagerne til analysen og hæfter sig ved nogle af de forbehold, som interviewene med butikkerne har afdækket.
- Tid er for eksempel en større barriere end økonomi, for der skal laves tekster, oploades billedmateriale, arbejdes med design og udvikling, ligesom lagerbeholdningen skal ajourføres. Samtidig tager det tid, før web-butikken er veletableret og den ekstra omsætning kan dække lønnen til en medarbejder med kompetence på området, som fuldt ud kan koncentrere sig om de sociale medier og at generere mere trafik til hjemmesiden, fortsætter Betina Simonsen.
Hun mener, at butikkernes eksistensberettigelse i høj grad cirkler om service, men at det er en svær udfordring for mindre butikker at finde frem til, hvad de kan tilbyde i en webshop, fordi det er på service, at de føler, de kan differentiere sig fra større kæder. Webshops arbejder meget med at forbedre service – for eksempel via en virtuel servicemedarbejder, som dog aldrig kan erstatte den kontakt og dialog, som den fysiske butik kan give. Derfor bliver webshoppens konkurrenceparamenter meget hurtigt pris, levering og sortiment.
Webbutikken åbner op til omverdenen
Selvom undersøgelsens resultat umiddelbart virker nedslående, håber Betina Simonsen alligevel på, at flere butikker beslutter at kaste sig ud i e-handlen.
- Butikker i mindre bysamfund oplever, at kunder langvejs fra orienterer sig på web, før de kører hen til butikken, så på den måde åbner webbutikken op til omverdenen. Samtidig giver webhandel også mulighed for eksport via salg til udlandet, siger Betina Simonsen, som desuden kan fortælle, at butiksejerne oplever, at kontaktomkostningerne pr. kunde kan reduceres kraftigt med e-handel.
Analysen viser samtidig, at en del forretninger, der er startet som e-butikker, senere vælger at etablere butik, fordi de føler behov for et showroom, hvor kunderne kan røre og prøve varerne, afhente bestillinger og returnere dem.
Læs også: Butikker overser forretningsudvikling og innovation