Køkkenkæmpe i medvind klar til ekspansion
– Da arbejdspladser og butikker lukkede ned i marts sidste år, var det nok de færreste virksomheder, som tænkte, at 2020 kunne blive et så godt år.
Sådan lyder det fra Jesper Gylling Olsen, direktør for internationale brands i køkkenkoncernen Nobia, der herhjemme står bag HTH, Invita og Uno Form.
Et netop offentliggjort årsregnskab afslører, at køkkenkæmpen ligesom flere af konkurrenterne sidste år formåede at kapitalisere på den coronaforstærkede køkkenkøbelyst. Således voksede omsætningen fra 2,6 til 2,8 mia. kr., mens resultatet før skat med 395,7 mio. blev lige godt 10 mio. større end året forinden.
– Trods de svære betingelser er danskerne strømmet til vores butikker, fordi de har haft tiden og ressourcerne til at realisere deres boligprojekter. Det har vi nydt godt af, og vi har i perioder haft ekstremt travlt. Takket være en flot og dedikeret indsats fra medarbejdere på tværs af produktion, salg og service har vi formået at levere et resultat, vi er godt tilfredse med, udtaler Jesper Gylling Olsen.
Ifølge køkkenproducenten er væksten hentet på tværs af de danske brands, og en del af forklaringen skal ifølge Jesper Gylling Olsen findes i den renovering af butiksnettet, Nobia de seneste år har investeret markant i.
– I både vores egne, men også de butikker, som er ejet af franchisetagere, er der foretaget betydelige investeringer de seneste år. For os er det et vigtigt konkurrenceparameter, at vores kunder møder os i inspirerende omgivelser, hvor vi kan tilbyde en oplevelse og rådgivning, som gør, at man vælger et af vores brands, lyder det fra direktøren.
Verden venter
Af Nobia Danmarks årsrapport fremgår, at det stadig er på det danske hjemmemarked, langt hovedparten af omsætningen hentes. Helt præcist blev 2,05 af de 2,8 mia. hentet inden for landets grænser, men den forestående ekspansion i Nordeuropa kan meget vel komme til at rykke på den fordeling.
– Vi kigger mod Tyskland, Holland og Belgien i nævnte rækkefølge, og vi starter i Hamborg, hvor vi påtænker at åbne et par butikker i løbet af 2021, fortalte Jesper Gylling Olsen i efteråret om ekspansionsplanerne, der i første omgang kommer til af fokusere på HTH og Uno Form.
– Først og fremmest fordi vi mener, varemærkerne HTH, og i forlængelse heraf Uno Form, er et godt match på det tyske marked i forhold til både købekraft, visse steder i Hamborg i særdeleshed, og også i forhold til den adfærd, både private og erhvervskunder har, forklarede han og pegede på, at der desuden er et godt geografisk udgangspunkt fra produktionen i Ølgod.
Det er imidlertid ikke kun i udlandet, Nobia-direktøren ser gode muligheder for fremtidig vækst.
– Jeg er som udgangspunkt en forsigtig optimist, og vi tager ikke væksten for givet. Nu går vi en tid i møde, hvor mere og mere åbner op, og danskerne kan igen komme på ferie i udlandet. Alligevel forudser vi, at forbrugerne efterspørger køkkener, bad og garderobe, og derfor tror vi på en fortsat fremgang på tværs af nuværende og nye markeder, slår Jesper Gylling Olsen fast.
Ifølge selskabets årsrapport lyder forventningen til indeværende år på en vækst i intervallet 2-4 pct.
mio. kr. | 2020 | 2019 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 2.799,3 | 2.614,4 |
Resultat af ordinær primær drift | 388,5 | 357,1 |
Resultat før skat | 395,7 | 384,1 |
Årets resultat | 310,1 | 300,3 |
Balancesum | 1.170,8 | 1.057,0 |
Egenkapital | 533,4 | 574,6 |
Gns. antal ansatte | 1.247 | 1.252 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2020. |