Coop tester Løvens Hule-koncept: Det passer "vildt godt" til platformen
Coops crowdfunding-platform med samme navn er gået DR-programmet Løvens Hule i bedene og har organiseret sin egen live-investeringsrunde for en række fødevarevirksomheder.
- Det bliver ikke et benhårdt pitch som i Løvens hule, men der er nogle mennesker, der har gjort sig meget umage. Vi gør det på vores egen måde og giver folk mulighed for at se hinanden i øjnene, fortæller Nicolai Jæpelt, der er chef for Coop Crowdfunding.
Syv virksomheder med et fundament i grøn omstilling får en time i et livestreamet event til at sælge deres ide til interesserede bestående ikke af professionelle investorer, men almindelige mennesker - just som crowdfunding-konceptet er født.
- Arrangementet handler om at sætte fokus på, at det er en god ide at involvere forbrugerne, når der skal udvikles i virksomheder. Især dem med en grøn omstilling-dagsorden. For dem handler det om at tage tusind rigtige beslutninger og en masse små skridt i den rigtige retning. Derfor passer det vildt godt til crowdfunding, siger Nicolai Jæpelt.
Lidt lavere ambitioner
Nicolai Jæpelt tilføjer, at man derfor heller ikke regner med ligeså store investorsummer som i tv-programmet.
- Ambitionen er så ydmyg, at vi håber, at de, der kigger med, synes lidt bedre om producenterne efter arrangementet. Vi har ikke gjort det før, så vi har ikke en ambition om at rejse 100.000 kr. på en time. Men hvis vi kan hjælpe producenterne på vej, er det helt efter planen.
Investor-pitchet á la Løvens Hule foregår onsdag eftermiddag som afslutningen på Green Gold, der er et todages event, som gennem foredrag, debatter og workshops stiller skarpt på grønne investeringer i Danmark.
Om Coop Crowdfunding
På tre og et halvt år har Coop Crowdfunding rejst 40 mio. kr. til mere end 500 danske producenter.
Foruden muligheden for at nå ud til et bredere publikum igennem platformen har virksomhederne chancen for at få et salgssamarbejde med Coops butikker.
Kilde: Coop Crowdfunding
Blandt de virksomheder, der skal pitche onsdag eftermiddag, er Social Vanilla, som samarbejder med landmænd i Uganda for at skabe en socialt ansvarlig vaniljeproduktion. Ifølge direktør og stifter Amie N’Dong har virksomheden et klart mål med at pitche direkte til de danske forbrugere:
- Vi er med, fordi vi tror, eventet kan være med til at skabe opmærksomhed omkring vores vaniljeprodukter, men samtidig også åbne folks øjne for de problemstillinger, der er i vaniljens værdikæde. Forhåbentligt kan vores pitch bidrage til, at flere danskere får øjnene op for, at de kan være med til at gøre en forskel og være med til at sikre, at den vanilje, der bliver dyrket, bliver dyrket under ordentlige forhold, og at de, der har dyrket den, får en ordentlig betaling, siger hun i en pressemeddelelse.