23948sdkhjf

Kommunal storkunde beskylder Nemlig.com-ejer for løndumping

Opdateret 9:23 med kommentar fra Stefan Plenge, adm. direktør i Intervare.

I en længe ventet kontrolrapport konkluderer Københavns Kommune nu, at Nemlig.coms ejerselskab, Intervare, har udsat sine chauffører for løndumping. Det oplyser kommunen i en pressemeddelelse.

Københavns Kommune har i en længere periode undersøgt forholdene hos Intervare, som fungerer efter nogenlunde samme koncept som Nemlig.com. Det er sket på baggrund af de sager, der er kommet frem om arbejdsforholdene hos Nemlig.com.

Kontrollen viser, at de seks chauffører, der fast betjener Københavns Kommune, er blevet underbetalt for gennemsnitligt 23.300 kroner om måneden i kontrolperioden, der dækker januar, februar og marts 2021 - i alt omkring 420.000 kr. Det er bl.a. baseret på, at chaufførerne har en gennemsnitlig arbejdsdag på 12 timer.

- Det er fuldstændig uacceptabelt, at man løndumper og udnytter mennesker, der hver dag knokler med at levere varer til vores mest udsatte borgere og for at forsørge deres egne familier. Det vil vi ikke finde os i her i København, siger Lars Weiss (S), overborgmester i Københavns Kommune.

Uenig i kritik

Kommunen har nu givet Nemlig.com-ejeren 10 dage til at få forholdene bragt i orden. Der er egentlig tale om et brud på kontrakten mellem København og Intervare, men Lars Weiss vil gerne forsøge at løse problemet i mindelighed, før det kommer på tale at opsige kontrakten. I første omgang er det en mulighed at tilbageholde betalinger til Intervare, hvis selskabet ikke retter ind.

Selv om Intervares chauffører på papiret er selvstændige, mener både Københavns Kommune og Arbejdstilsynet, at der er tale om reelle lønmodtagerforhold. Den konklusion er Stefan Plenge, adm. direktør for Nemlig.com og Intervare, dog lodret uenig i.

"Vi mener, at Københavns Kommunes CSR-enhed fejlagtigt konkluderer, at de selvstændige vognmænd, der kører for Intervare, er at betragte som ansatte hos Intervare. Det er vi naturligvis uenige i. De selvstændige vognmænd, der kører for Intervare, har egne cvr-numre og er at betragte som selvstændige erhvervsdrivende. Den opfattelse deler vi med vores brancheorganisation Dansk Erhverv, som vi sammen med vil sende en redegørelse til Københavns Kommunes CSR-enhed, hvor vi forklarer vores opfattelse af sagen," udtaler Stefan Plenge i en skriftlig kommentar og tilføjer:

”Københavns Kommunes CSR-enheds timeopgørelse stemmer ikke overens med de data, som Intervare har i forhold til, hvornår varerne er leveret. Vi vil også i denne sammenhæng sende en redegørelse til Københavns Kommunes CSR-enhed, hvor vi forklarer vores opfattelse af sagen.”

Kan skabe dominoeffekt

Intervare har et samarbejde med 40 af landets kommuner. Flere har tidligere meldt ud, at de er opmærksomme på polemikken omkring Nemlig.com og har afventet undersøgelsen fra Københavns Kommune, før de vil tage stilling til det fremtidige samarbejde med Intervare.

Det drejer sig bl.a. om Hillerød, Fredericia, Roskilde og Ballerup kommuner. Det er endnu uvist, hvordan de forholder sig til Københavns Kommunes undersøgelse.

Odense Kommune og Albertslund Kommune har begge stillet samarbejdet med Nemlig.com og Intervare i bero, indtil der er kommet et bedre overblik over forholdene.

- På baggrund af de sager, der er kommet frem i pressen, har vi en berettiget tvivl om, at de ikke lever op til de betingelser, vi har i vores indkøbspolitik og vores sociale klausuler. Det ligner wild west-agtige forhold både for chaufførerne og lagerarbejderne, har Steen Christiansen (S), borgmester i Albertslund Kommune, tidligere udtalt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078