23948sdkhjf

Sådan vil Bog & Ide vippe Amazon af pinden

Boghandlerkæden Bog & Ide sidder i forvejen tungt på markedet med næsten 130 butikker fordelt over hele landet, men det nytter ikke, når mere og mere foregår på nettet i dag, og Amazon er ved at liste en fod ind på det danske marked.

Det har kædekontoret, Indeks Retail, taget konsekvensen af og arbejder nu på en konkurrencefordel, der giver kunderne alt det, de vil have, i én app.

- Når vores kunder gerne vil møde os, må vi møde dem, hvor de er. Og det er på mobilen. Jeg ved ikke, om en app er sagen for alle, men det giver mening for os. Vi sælger ikke bare et produkt, vi sælger oplevelsen med produktet. Derfor skal vi også tænke anderledes, fortæller Marianne Lyngby Pedersen, adm. direktør i Indeks Retail, og tilføjer, at omkring 60 pct. af de kunder, der besøger Bog & Ides webshop, gør det fra mobilen.

Unified commerce

I tidernes morgen var der fysiske butikker. De blev siden gjort digitale med en webshop, men heller ikke det rækker, hvis man vil have et forspring i disse dage. Unified commerce er begrebet, som vinder indpas i detailbranchen.

Egentlig er det en videreudvikling af omnichannel-konceptet. Men nu samles alle data om kunden et sted, og kunden vil ikke opleve forskel på at handle fysisk eller online – tilbud er personligt målrettede, og butikkens lager opdateres i realtid.

For Bog & Ides vedkommende bliver det til en app, der kombinerer flere end 40.000 bøger, streaming og webshop. Den kommer efter planen på markedet engang efter sommerferien.

- Vi vil binde vores fysiske butikker sammen med det at shoppe digitalt – sammen med at lytte til bøger. Vi vil gerne lave noget, der gør en forskel for kunderne. Jeg tror på, at hvis vi kan få alt til at connecte, kan vi skabe en god oplevelse for vores kunder. Og hvorfor skulle de så shoppe andre steder, spørger Marianne Lyngby Pedersen retorisk.

Giver Amazon baghjul

Den store konkurrent hedder Amazon, og det lægger ledelsen ingenlunde skjul på. Det fremgår også af årsrapporten, at det nye skridt er for at ”sikre konkurrencekraft over for bl.a. Amazons streaming- og loyalitetsprogram, Amazon Prime”.

- Vi er ikke naive i forhold til Amazon, men jeg tror ikke, vi bliver ramt lige så hårdt som flere andre markeder. For mig at se, kommer de til Danmark, og de tager markedsandele. Men at Amazon kommer, og så er vi døde tre år efter, kommer ikke til at ske, lyder det selvsikkert fra Indeks Retails topchef.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.102