23948sdkhjf

Sådan vil Menys nye kædedirektør sætte sit præg

Richo Boss blev ved årsskiftet udnævnt til ny direktør for Dagrofas supermarkedskæde Meny efter to år som kædedirektør for de mindre Dagrofa-kæder Spar, Min Købmand og Let-Køb.

Der var han kendt for sit store engagement i borgerfinansierede butikker i danske landsbyer og for den lokale forankring generelt. Men hvordan spiller det sammen med den nye rolle som direktør for de butikker, der typisk ligger i større byer?

- Det vigtigste, jeg har taget med mig, er måden at arbejde med folk, som lægger hånden på kogepladen. Min tilgang er stadig at komme rundt i landet og få hilst på alle, men også at inddrage købmændene i den centrale beslutningsproces. Det er min måde at arbejde på, fortæller han.

- Jeg er positivt overrasket over lokalforankringen og tilknytningen til lokalområdet. Der er mere af det i Meny, end jeg først troede. Nu har jeg nået at besøge 70 af de 112 Meny-butikker, og de ting er ikke kun for Spar, Let-Køb og Min Købmand. Dna’et i Meny er passion for mad, bredde i sortimentet, men også at engagere sig lokalt i samfundet, uddyber Richo Boss.

Arbejder på ny strategi

Apropos bredde i sortimentet er det et af fokusområderne for Meny i den strategi, som tidligere kædedirektør Kenneth Holmen Pedersen var med til at udfærdige for perioden 2019-2021.

Strategien har tre ben: Etablering af nye butikker, modernisering af eksisterende butikker og større sortiment. Den plan fortsætter året ud, mens den nye mand ved roret arbejder intenst på at lægge kursen for de næste tre år, så den kan præsenteres senere på året.

- Vi kører stadig efter den samme strategi. Jeg har helt sikkert tilpasset en masse nuancer og projekter – ikke for mig som enkeltperson, men jeg kigger hele tiden på, hvordan Meny kan blive stærkere. Der sker noget, når man får nye øjne på nogle af de kendte problemer, men jeg tror, retningen er rigtig, siger Richo Boss og fortsætter:

- Den retning, som vi har haft den seneste strategiperiode, blandt andet udviklingen af butiksnettet, bliver ikke noget, vi stopper med. Det er krumtappen i vores positionering i markedet både i forhold til supermarkedskonkurrenter og discount.

Specialuddanner personale

Blå bog - Richo Boss

  • 43 år 
  • Gift med Heidi, som han bor med på en stor gård lidt uden for Ringsted
  • Har læst merkonom butiksledelse på Næstved handelsskole, og er herefter uddannet i butik
  • Har desuden en Service Excellence Chefakademi-diplomuddannelse fra CBS
  • Hans interesser er mad og rejser. Han er stor madentusiast, både når det kommer til at lave mad, men også smage nye retter. Han planlægger også gerne rejser efter, hvor der findes nye kulinariske oplevelser. 
  • Han er også glad for at læse - særligt politik, kultur og klassisk litteratur. 

Menys kædedirektør er et selverklæret madøre, og derfor er det måske et godt match, at han nu er kommet til kæden med det særdeles danske slogan ”Vi holder af mad”. Richo Boss vil have endnu mere fokus på at løfte medarbejdernes faglighed inden for mad og drikke, så kunderne kan få den vejledning og inspiration, de har brug for.

Derfor fortsætter Meny også med at lancere nye tiltag for at sætte fokus på fagligheden i fødevaresortimentet.

- For to år siden var det måske nok at have en ekspert i vin, men nu er salget af specialøl eksploderet, og det samme gælder kødfri alternativer. Vi uddanner personalet, så de er klædt på til det. Det kommer vi til at gøre endnu mere i fremtiden, så vi har fagligheden, lyder det fra Richo Boss.

- Vi kan se, at det at kunne handle alt et sted under corona har givet os nye kunder. Der tror jeg også, at iscenesættelsen er vigtig for at kunne fastholde vores forbrugere. Vi skal holde fast i Menys dna – vores delikatesse- og slagterafdeling skal være inspirerende, og vores personale skal have høj faglighed og lov til at tænke ambitiøst, fortæller han.

- Jeg er ikke naiv

Supermarkederne har taget andele fra discountbutikkerne det seneste års tid, hvor danskerne har haft brug for lidt mere selvforkælelse, og der er fra flere kanter en forventning om, at udviklingen vender, når folk igen kan rejse og tage ud at spise som før coronapandemien.

- Det er alt sammen gætterier. Det, vi kan konstatere, er, at supermarkederne har haft det bedre end discount. Min tilgang er, at vi er glade og ydmyge over de kunder, vi har kunnet få ind. Vi vil gøre alt for at forblive attraktive. Jeg tror, vi vil beholde en del af kunderne, men jeg er ikke naiv. Den dag, forbrugerne har pladen fuld igen, skal vi kæmpe for at fastholde kunderne, siger Richo Boss med henvisning til, at det næppe bliver discountbutikkerne, men restauranter og turistmål, som bliver de store konkurrenter.

Det, for Richo Boss, er også argumentet for, at de ældre Meny-butikker skal moderniseres, så de fysiske rammer matcher det moderne sortiment og den moderne tilgang til butiksdriften. Og en brandtale, han gerne holder, når han kommer ud i butikkerne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093