23948sdkhjf

Byens butikker er genåbnet - alligevel gearer netbutikkerne op

For tredje år i træk er e-handlen i Danmark vokset i første kvartal; og selv om en del af den udvikling kan tilskrives nedlukningen af den fysiske detailhandel, forventer mange onlinebutikker alligevel at udvide forretningen. 

Det viser en ny undersøgelse foretaget af analysehuset YouGov for PriceRunner.

- Det er yderst positivt at kunne konstatere, at omfanget af onlinehandel fortsætter med at vokse. Q1 2021 er det bedste resultat i første kvartal i de år, vi har foretaget målinger. Det viser, at den øgede interesse for e-handel, som vi har oplevet i de senere år, fortsætter på trods af genåbningen, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner Danmark.

Ansætter flere og producerer mere

De gode tal afspejler sig i onlinebutikkernes tro på fremtiden. Således udtrykker et stort flertal på hele 74,18 procent af de interviewede onlinebutikker tiltro til de kommende 12 måneder. Det er en kraftig stigning i forhold til samme tid sidste år, hvor indeks lå på 68,8 procent.

(Illustration: Pricerunner)

Troen på fremtiden understreges af, at mere end hver fjerde af dem, der har svaret, siger, at de forventer at ansætte mere personale i løbet af 2021.

Som en yderligere markering af det positive syn på fremtiden siger 54 procent, at de forventer at udvide deres forretning med produkter eller ydelser. Der er samtidig interessant, at 47 procent forventer at øge deres produktion for at møde en øget efterspørgsel.

- 2020 var et rigtig godt år for dansk e-handel. Men i takt med at de fysiske butikker åbner, må man forvente, at en del forbrugere vender tilbage til deres tidligere indkøbsmønstre. Situationen er dog, at vi befinder os på et nyt og meget højt niveau. Derfor tror de danske onlinebutikker på fremtiden og er klar på at investere sidste års overskud i vækst og nyt personale, siger Martin Andersen.

Naturligt dyk efter julehandel

Sammenlignet med fjerde kvartal 2020, hvor indexet lå på 76,6, er der for første kvartal i år tale om et forventeligt fald. Årets sidste tre måneder er traditionelt årets højdepunkt for e-handel på grund af Black Friday og julehandlen, og der er derfor en naturlig afmatning i det efterfølgende kvartal.

Hertil kommer den særlige omstændighed, at en stor del af fysiske butikker lukkede ned 17.december 2020, og mange forbrugere valgte at foretage deres julehandel i netbutikker.

E-handelsindeksundersøgelsen er gennemført af YouGov, som i perioden 7.-18. april 2021 gennemførte 64 interview med onlinebutikker i Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082