23948sdkhjf

Dagligvarebossens store mission er inspireret af denne mand

Jens Bjørn Andersen er ansvarlig for 55.000 medarbejdere og en omsætning tæt på 100 milliarder kroner.

Og så er han en af inspirationskilderne til det historiske kursskifte, som dagligvarekoncernen Salling Group i disse år har gang i.

Salling Group – tidligere Dansk Supermarked – har i årtier været inkarnationen af en dansk virksomhed. Bygget fra bunden af en driftig jysk købmand, fondsejet og i daglig kontakt med en stor del af befolkningen.

Men i jagten på at blive en vækstvirksomhed har topchef Per Bank vendt blikket mod udlandet. Det er her, at Salling Group for alvor skal vokse fremadrettet.

- I Danmark har vi ikke ambitioner om vækstrater, der batter. Markedet er modent og vokser næsten kun med inflationen. Så vi skal kigge andre steder, siger Per Bank.

Salling Group er Danmarks største dagligvarekoncern med cirka 55.000 ansatte på tværs af Danmark, Polen og Tyskland.

Koncernen har 1.444 butikker.

Den driver kæderne Føtex, Bilka, Netto, to Salling-stormagasiner, legetøjskæden Fætter BR og en række webshops.

Tidligere var Salling Group også til stede i Sverige, men den del af forretningen blev i 2019 frasolgt.

Salling Fondene ejer fuldt ud koncernen, der tidligere har haft A.P. Møller-Mærsk i ejerkredsen.

Opkøbskongen

Det er her, at DSV’s topchef Jens Bjørn Andersen kommer ind i billedet. Han er blevet kendt som den ukronede konge af opkøb efter en række opsigtsvækkende milliardhandler. Flere gange har DSV – med Jens Bjørn Andersen ved roret – opkøbt konkurrenter og fået dem til at præstere.

Nu skal Salling Group og Per Bank forsøge at gøre det samme.

Sidste år købte Salling Group britiske Tescos polske butikker i en handel til 1,5 mia. kr. Den største i Salling Groups historie. Tesco kunne ikke tjene penge i Polen, men det kan Salling Group, forsikrer Per Bank.

Når samtlige af de knap 300 Tesco-butikker er omdannet til moderne Netto-butikker, vil en tredjedel af Salling Groups omsætning komme fra udlandet.

- Vi er lidt inspireret af DSV og Jens Bjørn Andersen, som gør det fantastisk. Vi skal ikke være et nyt DSV, men vi kan se store muligheder i markederne omkring os. Dem skal vi forfølge, siger Per Bank.

DSV er et af verdens største transportselskaber med 55.000 ansatte og en årlig omsætning på næsten 100 mia. kr.

Selskabet blev grundlagt i 1976 af ti selvstændige vognmænd og er siden vokset eksplosivt - bl.a. gennem store opkøb.

Det seneste var overtagelsen af schweiziske Panalpina for 94 mia. kr.

DSV står for global transport og logistik med lastbil, fly og skib. Den fysiske transport udføres af underleverandører.

Forventer kraftig vækst

Inden opkøbet havde Netto i forvejen næsten 400 butikker i Polen. Den første åbnede i 1995, og det er ikke tilfældigt, at netop Polen er udpeget som et af koncernens helt store fokusområder.

- Polen er et vækstmarked med mange små, uorganiserede købmænd. Kunderne vil have discount, så vi forventer kraftig vækst. Det er godt for værdiansættelsen af Salling Group, siger Per Bank.

Også i Tyskland har Salling Group store ambitioner. Cirka en tredjedel af de knap 350 tyske Netto-butikker er blevet omdannet til det nye koncept.

- Igennem hele coronakrisen har Tyskland været det marked, hvor vi har oplevet størst vækst. Vi har sat et nyt ledelsesteam og udvidet sortimentet. På længere sigt skal vi se på, hvordan vi virkelig kan vokse i Tyskland, siger Per Bank.

Et historisk skifte

Han erkender, at vækstsporet i Tyskland og Polen markerer et kursskifte for Salling Group rent historisk.

- Helt klart. En betydelig del af vores forretning sker fremover i udlandet, siger Per Bank.

Salling Group investerer 1,5 mia. kr. i at ombygge sine nyerhvervede polske butikker. Dertil kommer over 1,5 mia. kr. på koncernens onlinesatsninger, et nyt lager i Køge og modernisering af Nettos butikker.

Per Bank har ingen planer om at opkøbe flere konkurrenter i år.

- Det handler ikke om at plante flag, men om at fokusere forretningen og blive stærkere, hvor vi er, siger han.

Udvalgte regnskabstal for Salling Group A/S:

(i mio. kr.) 2016 2017 2018 2019 2020
Nettoomsætning 57.899 58.689 55.851 56.689 60.855
Driftsresultat 2.164 2.472 2.072 2.272 2.818
Årets resultat 1.322 1.698 1.367 2.291 1.852
Egenkapital 6.732 2.952 3.981 6.190 7.610
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.104