Sportmaster-direktør klar med ny butiksstrategi
En af Danmarks største sportskæder er godt i gang med at vende forretningen efter flere år med store milliontab.
Nu har kæden med adm. direktør Andreas Holm i spidsen sat en ny, offensiv butiksstrategi, som især involverer landets storcentre. Det fortæller Andreas Holm til RetailNews.
Selvom coronakrisen har blotlagt, hvad en butikskæde som Sportmaster kan udrette online, er det ifølge Andreas Holm afgørende at være fysisk tæt på kunderne.
- Derfor har vi besluttet, at vi fortsat tror på den fysiske butik og vil investere i den. Vi skal være til stede, hvor kunderne er, siger Sportmaster-direktøren.
Sportmaster var tidligere ejet af den svenske kapitalfond Nordic Capital, som købte kæden i 2012.
Efter flere år med økonomiske problemer blev kæden i 2019 solgt videre til Sportmaster Group, en Singapore-baseret kæde med butikker i over 230 byer over hele kloden.
Selskabet bag Sportmaster, Sport Nordic Holding ApS, kom ud af seneste regnskabsår med et tab på 470 mio. kr.
Det skyldtes især store nedskrivninger.
Tallene for regnskabsåret 2020 er endnu ikke offentliggjort.
Attraktive centre
Landets storcentre har været blandt de hårdest ramte under coronakrisen med tvangslukninger og krav om mundbind. Samtidig er centrene udfordret af den stigende nethandel.
Alligevel er det i netop storcentrene, at Sportmaster ser muligheder.
- De centre, der gør noget for kundeoplevelsen og skaber oplevelser udover shopping, er attraktive. Det er der, vi især er interesseret i at åbne nye butikker. Samtidig er centrene bekvemme. For familier, som i høj grad udgør vores kundegrundlag, er det praktisk, at man kan komme rundt ét sted uden den store logistik, siger Andreas Holm.
Sportmaster har i dag 80 butikker fordelt over hele landet, hvoraf cirka halvdelen ligger i et center. Når Andreas Holm kigger et par år frem, tror han, at kæden har flere butikker end nu.
- Vi har i hvert fald ikke færre. Nogle af vores eksisterende butikker skal måske flyttes, men vi satser på den fysiske butiksoplevelse. Den er afgørende for vores fremtid, siger han.
Ny flagskibsbutik
Første skridt bliver en ny flagskibsbutik i Rosengårdcentret, Odense. En investering til flere millioner kroner og ifølge Andreas Holm en prototype på, hvad en Sportmaster-butik skal kunne.
For det første søger Sportmaster mere tilbage mod udgangspunktet; sport. Det skal afspejles i sortimentet og i den rådgivning og vejledning, som de butiksansatte kan give kunderne.
For det andet skal samspillet mellem Sportmasters onlinedel og fysiske butik styrkes yderligere. Det betyder blandt andet nye mobile platforme og butikstablets, hvor kunder kan bladre igennem modeller og farver.
- Det handler om at gøre butiksoplevelsen så intuitiv og nem for kunden som muligt. Der er et stort potentiale i at knytte online og offline tættere sammen, siger Andreas Holm.
Sportmasters nye flagskibsbutik i Rosengårdcentret forventes at åbne i midten af maj.