Superkøbmanden har en plan
Jesper Boysen er købmand helt ind til benet. Den slags, der bobler over af begejstring, når han skal omtale sine butikker og produkter, og som ikke er bange for at lufte store ambitioner.
Superkøbmanden, kalder nogle ham.
Han sælger for over 2 mia. kr. om året i sin stilling som direktør for elektronikkæden Power, men omsætningen skal langt højere op, før han er tilfreds. Der skal tjenes penge. Og åbnes flere butikker.
Derfor har Jesper Boysen skudt gang i en ny stor satsning, som ifølge Power-direktøren til dels er inspireret af dagligvarebranchen. Over de kommende år vil Power åbne en række franchisebutikker rundt om i landet.
Snoren til den første er lige blevet klippet i Ringsted.
- Vi har adopteret nogle af de trends, vi ser i dagligvarebranchen, og overført dem til vores egen branche, siger Jesper Boysen.
Jesper Boysen kort fortalt:
Jesper Boysen har beskæftiget sig med detailhandel hele sit arbejdsliv. Efter 9. klasse kom han som i lære i det lokale supermarked i Solrød og blev uddannet kommis i dagligvarer.
Sammen med sin bror blev han som 18-årig selvstændig købmand dernæst sælger i kæden Køkkenland.
Her avancerede han til butikschef og direktør, inden han i 2000 blev ansat som adm. direktør i Elgiganten.
Dengang omsatte Elgiganten for 375 mio. kr. Da Jesper Boysen stoppede i slutningen af 2012, lød omsætningen på 5 mia. kr.
Tættere på kunderne
I dagligvarebranchen har de små, lokale købmænd i mange år haft det svært. De bukker under for store hypermarkeder, ekspansionslystne discountkæder og urbaniseringen. Nu er udviklingen vendt. Den lokale købmand er på vej tilbage. Vigtigheden i at støtte og handle lokalt har fået et løft under corona.
- Tidligere kørte man gerne langt for at handle ét sted. Den trend er ved at vende. Derfor skal Power tættere på kunderne, og det kan vi komme med vores franchisemodel, forklarer Jesper Boysen.
De traditionelle Power-varehuse er ofte på over 1.000 kvm. Den nye franchisebutik i Ringsted er på 450 kvm. Idéen er at kombinere Powers priser og sortiment med godt købmandskab og en butiksejer, der kender og færdes i lokalområdet.
Ifølge Jesper Boysen har franchisekonceptet flere fordele. For det første kan Power hurtigere ekspandere, end hvis man på egen hånd skulle åbne nye kæmpevarehuse. Målet er inden for to år at gå 21 butikker til mellem 28 og 31 butikker.
For det andet er der flere om at dele regningen. Det er en billigere ekspansionsform.
- Butikschefen har hånden på kogepladen, fordi han selv ejer butikken. Vi tjener penge på de varer, vi leverer til butikkerne, men et eventuelt overskud er franchisetagerens eget. Det er med til at øge motivationen, siger Jesper Boysen.
Skabte en markedsleder
Når Jesper Boysen hiver landkortet frem, kigger han på de byer, som ligger mellem 25 og 30 kilometer fra landets 25 største byer. Det er her, at der især er plads til Powers franchisebutikker, mener han. Mindre byer uden store konkurrenter som f.eks. Elgiganten og Bilka.
At ekspandere og udvide er en opgave, som Jesper Boysen kender godt. I 13 år var han adm. direktør i Elgiganten og dermed med til at bygge en milliardforretning, der i dag er suveræn markedsleder.
Det gjorde han med kun en butiksuddannelse som teoretisk ballast.
Men Jesper Boysen er bedst til at bygge op – ikke vedligeholde. Så da han i 2013 blev ringet op af den norske Expert-kæde, som pønsede på at lave en ny elektronikgigant, var fristelsen for stor.
Jesper Boysen takkede ja til jobbet som Power-direktør, og i 2015 åbnede kæden sit første varehus i Glostrup. I avisspalterne talte Jesper Boysen om 29 varehuse inden udgangen af 2019 og en omsætning, der skulle vokse med en milliard kroner om året.
Sådan gik det ikke helt.
Power kort fortalt:
Power er en del af den norske koncern Power International A/S, som også driver Punkt1 og Expert.
Kæden åbnede sit første danske varehus i 2015 og har i dag 20 fordelt over hele landet.
Power omsætter årligt for over 2 mia. kr., men har endnu til gode at tjene penge.
Det seneste regnskab for 2019 viste et underskud efter skat på 3 mio. kr.
Trådte på bremsen
Efter trecifrede millionunderskud klodsede den norske ejer bremsen i for allerede offentliggjorte ekspansionsplaner. Og Jesper Boysen måtte med egne ord ”sluge noget personlig stolthed i forhold til tempoet.”
Nu er Power-købmanden igen i gang med at ekspandere.
- Vi har måttet ændre vores planer mange gange siden begyndelsen i 2015. Men det ændrer ikke på, at vi har skabt en fantastisk virksomhed med snart 1.000 medarbejdere, siger Jesper Boysen.
Siden 2015 har Power tabt over 370 mio. kr. på det danske marked. Imens har rivalen Elgiganten skovlet penge ind. Jesper Boysen vil endnu ikke afsløre, om 2020 blev første år med overskud for Power.
- Men jeg kan sige så meget, at Power er vokset langt mere end markedet. På trods af et hav af udfordringer har vi håndteret coronakrisen best in class. Vi har saftsuseme haft travlt, siger han.
At rive og bide i varerne
Hvor den næste Power-butik med en franchisetager åbner, ligger endnu ikke helt fast. Da Power tidligere i år officielt gik ud og søgte franchisetagere, væltede det ind med henvendelser, som Jesper Boysen og resten af hans team nu er i gang med at vurdere.
Den 53-årige Power-direktør er ikke bange for at åbne fysiske butikker i en tid, hvor nethandlen vokser som aldrig før.
- Folk vil kunne gå ind i en butik og rive og bide i varerne. Særligt i vores branche. Når et tv koster mellem 2.000 kr. og 40.000 kr., vil du som kunde have en forklaring. Du vil se billedkvaliteten, høre lyden og have kyndig vejledning, siger Jesper Boysen.
Når en franchisebutik er kun halv størrelse af et traditionelt Power-varehus, siger det sig selv, at vareudvalget er mindre. Butikkerne kan føre et grundsortiment og derudover bestille varer hjem fra Powers centrallager.
- De mindre butikker behøver ikke at have alle varer. De fleste danskere bruger alligevel nettet til at se vareudvalget. Vores franchisetagere har fuld adgang til vores sortiment. Og du vil blive overrasket over, hvor mange varer man kan have på 450 kvm., siger Jesper Boysen.