Trods volumen- og omsætningsfald voksede bundlinjen med godt 50 mio. kr.
FK Distribution, der distribuerer og formidler digitale tilbud og fysiske reklamer og ugeaviser til de danske forbrugere, kom ud af 2020 med et regnskab, hvor bundlinjen og omsætningen skød i hver sin retning.
Således dalede omsætningen for andet år i træk – i år med godt 20 mio. kr. – til 955 mio. kr., mens årets resultat gik fra 134 mio. kr. til 181 mio. kr.
Samtidig forværrede coronapandemien de i forvejen faldende volumener af uge- og tilbudsaviser.
Forklaringen på det positive resultat er rimelig simpel, når man spørger adm. dir. Lasse Ingemann Brodt.
- I al sin enkelthed har vi fokuseret på at optimere vores kerneforretning. Sidste år omstillede vi vores distributionsnet fra to ugentlige omdelinger til én ugenligt omdeling. I den forbindelse har vi kunnet optimere og effektivere svores værdikæde.
- Det har været med til at løfte den samlede performance, siger han.
Fald i volumen
Ifølge årsregnskabet står FK Distribution for distributionen af tilbudsaviser til 68 procent af de private danske husstande – cirka 1,9 mio. Tilsvarende står de for omdelingen af ugeaviser til 82 procent af de danske husstande, hvilket svarer til 2,3 mio.
- På grund af COVID-19 var volumenfaldet lidt større end i de foregående år. I 2010-19 var der en gennemsnitlig, årlig tilbagegang i volumen på cirka 8 procent efter konsolidering af detailhandelskæder, lukning af fysiske butikker, udviklingen i NejTak-ordningen og sammenlægninger af lokale ugeaviser, lyder det i regnskabets ledelsesberetning.
Det var dog også et år, hvor blandt andet omsætningen fra ugeaviser faldt mere end vanligt, da volumenen her gik tilbage med cirka 13 procent. Lasse Ingemann Ingemann Brodt forventer dog ikke, at coronapandemien har været med til at accelerere udviklingen for fremtiden.
- Vi ser en tendens til, at volumenen stabiliserer sig og faldet flader ud. Det vil fortsat sive, men vi kan ikke se store fald i den nærmeste fremtid, men det bliver på et mere stabilt niveau, siger Lasse Ingemann Brodt.
I 2020 omdelte FK Distribution 1,3 mia. tryksager, og volumen var 10 procent lavere end i 2019. Det samme gjorde sig gældende for FK Distributions største produktkategori, tilbudsaviser. Her blev faldet dog delvist opvejet af prisstigninger, lyder det i årsregnskabet.
FK Distribution administrerer ”Reklamer Nej Tak”-ordningen, hvor forbrugere kan vælge ikke at modtage husstandsomdelte reklamer, som for eksempel tilbudsaviser, samt ”NejTak+”, hvor det er muligt selv at vælge hvilke tilbudsaviser og reklamer man ønsker at modtage.
Derudover har de også ”minetilbud”-appen, der ifølge regnskabet har 650.000 højfrekvente brugere om måneden.
mio. kr. | 2020 | 2019 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 955,2 | 976 |
Resultat af primær drift | 222,1 | 167,5 |
Resultat før skat | 230,7 | 171 |
Årets resultat | 181,9 | 134,9 |
Balancesum | 384,1 | 342,1 |
Egenkapital | 222,5 | 215,7 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2020. |