23948sdkhjf

Lidl-direktørens butiksmission er hverken nem eller billig

Storkøbenhavn er blevet en kampplads for dansk dagligvarehandel og særligt én kæde, som ihærdigt forsøger at indfri sine ambitiøse ekspansionsplaner.

I 2017 fastslog Lidl, at kæden over en kortere årrække ville tredoble antallet af butikker i hovedstaden. Dengang havde Lidl cirka 20 butikker. Nu har den 28 – eller 40, når man tæller omegnskommunerne med.

Ifølge udviklings- og ejendomsdirektør Mads T. Nielsen har det ikke været sværere end ventet at finde gode butiksplaceringer i København. Men kampen er hård, erkender han.

- Det er ikke nemt at finde gode, tomme byggegrunde i København. Det kræver megen kreativitet og dygtighed – også uden at det bliver for dyrt, siger Mads T. Nielsen.

Lidl kort fortalt:

Lidl Danmark er en del af den tyske Lidl-koncern med ca. 11.000 butikker i 30 lande. Den blev grundlagt i 1930 og er fortsat ejet Schwarz-familien, der er en af verdens rigeste.

De første danske Lidl-butikker åbnede i 2005. I dag har kæden 133 butikker og er dermed den mindste discountkæde i Danmark målt på antal butikker.

Lidl Danmark driver to logistikcentre, ét i Kolding og ét i Køge. Et nyt hovedkontor i Aarhus er i gang med at blive opført.

De rigtige byggegrunde

Ifølge Lidl-direktøren tager det længere tid at udvikle nye butikker i Storkøbenhavn end i andre dele af landet. Bl.a. fordi Lidl skal bruge byggegrunde med plads til en dagligvarebutik på over 800 kvm. Den slags grunde hænger ikke på træerne.

Lidl bygger og ejer i høj grad mange af sine butikker selv. De skal udvikles fra bunden, og i København bliver der ovenpå nye butikker ofte bygget boliger, som Lidl efterfølgende sælger fra.

- Processen i København er mere omfattende, men det vidste vi godt. Det er ikke et nemt sted at ekspandere, men når vi lykkes med nye butikker, klarer de sig fantastisk, siger Mads T. Nielsen.

Han ser plads til over 20 nye Lidl-butikker i København over en tidshorisont på 5-10 år.

- Vi har en del projekter i pipelinen og bygger også forskellige steder rundt om i hovedstaden nu. Men vi jagter ikke ekspansion for enhver pris. Det er afgørende, at vi finder de helt rigtige placeringer. Butikken skal være en langsigtet god investering, siger Mads T. Nielsen.

Styrke sine svagheder

Lidl er med sine 133 butikker den mindste discountkæde i Danmark målt på antal butikker. Men det vil den ikke blive ved med at være. Den tyske kæde åbner 8-10 nye butikker årligt, og Mads T. Nielsen ser plads til cirka 200 Lidl-butikker fordelt over hele landet.

Lidl åbnede sin første danske butik i 2005 og fokuserede i årene derefter mest på provinsbyerne. Derfor har kæden ifølge Mads T. Nielsen et efterslæb i byer som København, Aarhus og Esbjerg.

- Det betyder ikke, at vi fremover fravælger de mindre byer. Vi tilvælger bare de byer, hvor vi står svagest. Målet er at have et finmasket butiksnet, der dækker hele Danmark, fastslår han.

Samtidig med at Lidl åbner nye butikker, udvides og moderniseres eksisterende af slagsen. Lige nu er kæden i gang med at udrulle et nyt butikskoncept. Den hidtil største investering siden Lidl kom til Danmark i 2005.

60 af kædens butikker er allerede blevet opgraderet til det nye koncept.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11