Lukkede tabsgivende butik – det blev dyrt
En 500 kvm. stor butik på en af landets dyreste adresser på Strøget i København blev et særdeles bekosteligt bekendtskab for onlinegiganten Boozt.com.
Butikken med navnet Beauty by Boozt nåede kun at være åben i to år, inden Boozt sidste år trak stikket. Nu viser et nyt regnskab fra det selskab, som driver Boozts fysiske butikker, at lukningen kostede i omegnen af 10 mio. kr.
Dertil skal lægges de millioner, som flagskibsbutikken nåede at sætte til, inden Boozt traf beslutningen om at afvikle den.
Butikken på Købmagergade i hjertet af København var ellers lidt af tilløbsstykke.
Året forinden havde Boozt åbnet en tilsvarende butik i Roskilde, som vakte international opmærksomhed og kom med på britiske Insider Trends’ liste over de 50 mest inspirerende detailbutikker i verden.
Nu skulle satsningen videreføres til en af landets dyreste adresser.
En dyr investering
Men de fysiske Beauty by Boozt-butikker endte med at blive en smertefuld økonomisk erfaring. I 2019 lukkede butikken i Roskilde. Året efter fulgte butikken på Købmagergade trop.
- Vores Beauty by Boozt-butikker i Danmark har banet vejen for vores nuværende stærke position online på Boozt.com. Men fra et økonomisk perspektiv har det været en smertefuld erfaring, lød det fra adm. direktør Hermann Haraldsson.
På grund af lejekontrakten er butikken i København ikke lukket med det samme, men i stedet omdannet til en Booztlet-butik, indtil kontrakten udløber i april 2022.
Boozt har også en 1.200 kvm stor outletbutik i shoppingcentret Copenhagen Designer Outlet.
Selskabet Boozt Retail Copenhagen A/S, som står for den fysiske butiksdel af Boozt, har siden starten i 2017 samlet tabt 55 mio. kr.
For at kunne fortsætte driften har moderselskabet løbende tilført penge – senest med et koncerntilskud på 24 mio. kr.