Prisvindende nichebutik slår rekord og belønner de ansatte
Når skatere over hele verden skal have nyt grej, går turen som oftest forbi en netbutik fra Søften lidt uden for Aarhus.
Det, der begyndte med to papkasser under sengen, er i dag blevet til Europas førende skatervirksomhed med salg af alt fra skateboards til løbehjul, rulleskøjter og bmx-cykler.
Nu kan ejerduoen, Carsten Schmidt og Jakob Høy Biegel, fremvise et årsregnskab, som trods corona sætter rekord.
- Vi er selvfølgelig enormt stolte, men samtidigt ydmyge og taknemmelige over årets resultat. Mange virksomheder kæmper for deres overlevelse i disse coronatider, og vi har stor medfølelse over for de ramte, siger adm. direktør Carsten Schmidt.
Succesen forpligter
På bare et år har Skatepro løftet sit resultat efter skat fra 18,5 mio. kr. til 55,5 mio. kr.
Dermed fortsætter nichebutikken fra Søften den imponerende vækstrejse, der sidste år indbragte prisen som ’EY Entrepreneur Of The Year’ i Region Midtjylland – foruden et utal af tidligere e-handelspriser.
Men gode resultater forpligter, understreger Carsten Schmidt.
Hvis Skatepro skal have en eksistensberettigelse mange år frem, skal virksomheden ifølge ham tage aktivt ansvar og støtte mennesker i og omkring actionsport-miljøerne overalt i verden.
Under normale omstændigheder sponsorerer Skatepro hvert år over 300 events. Det har ikke kunnet lade sig gøre under corona.
- Men vi er alligevel lykkedes med at sponsorere en del digitale events – og derigennem støtte actionsport-miljøet i en svær tid, siger Carsten Schmidt.
To papkasser under sengen
Skatepro blev stiftet i 1996 af Jakob Høy Biegel, som i begyndelsen solgte hjul og kuglelejer til skateboards til venner og bekendte. Lageret var to papkasser under sengen.
En dag opdagede han, at flere af de kunder, som bestilte via hans webshop, kom fra Sverige. Så han besluttede sig for at prøve kræfter med eksport via e-handel. Siden er det gået stærkt.
I dag eksporterer Skatepro til 27 lande og har over 235 ansatte. Målet er at nå ud til 5 millioner kunder inden udgangen af 2023.
- Det skal vi opnå ved blandt andet at øge vores lokale tilstedeværelse endnu mere i de lande, vi opererer i. Det gør vi ved fortsat at investere i lokale sprogkompetencer og medarbejdere med kendskab til lokale trends inden for vores nicher. Vi satser tilsvarende stort på lokale sponsorater og marketing, siger Carsten Schmidt.
Bonus til medarbejderne
Generelt har coronakrisen påvirket Skatepro positivt, fordi store dele af samfundet har været lukket ned og skubbet til efterspørgslen på aktionspræget sportsudstyr.
Men nedlukningen af samfundet har også ramt den måde, som Skatepro – og stort set alle andre virksomheder – arbejder på. Også hvad angår socialt samvær.
- Det har vi forsøgt at kompensere for ved at forkæle alle med gaver til højtider, små sociale onlineevents og ikke mindst en fælles bonus til alle medarbejdere, siger Carsten Schmidt.
Skatepro omsætter årligt for et stort trecifret millionbeløb – med kraftig kurs mod milliarden. Størstedelen går til eksport.
Selvom corona har øget efterspørgslen på netop den type produkter, som Skatepro sælger, har virksomheden også selv skabt grundlaget for sin rekordfart.
I løbet af 2018 investerede Skatepro kraftigt i bl.a. en ekstern lagerløsning i udlandet, en udvidelse af lageret i Hinnerup samt adskillige nyansættelser. Det har gearet virksomheden til vækst.
- Væksten forsætter, og derfor bliver en stor del af overskuddet geninvesteret i virksomheden, så vi sikrer glade og aktive aktionsportskunder fremover, siger Carsten Schmidt.