23948sdkhjf

Medstifter af milliardbutik: Sådan har forbrugerne flyttet sig

Han har været med til at transformere onlinebutikken Boozt.com fra kun at sælge modetøj til nu at være et virtuelt stormagasin med både tøj, boliginteriør og kosmetik.

Undervejs har Peter G. Jørgensen, medstifter og CCO i Boozt, kunnet se, hvordan forbrugernes vaner og krav forandrer sig. Særligt én ting bider han mærke i.

- Det mest accelererende skifte har vi set inden for tilgængelighed. Distancerne er blevet mindre, og forbrugerne har et meget stort udbud af varer tæt på sig – hele tiden, siger Peter G. Jørgensen.

Levering og retur

Med mastodonter som Zalando og Amazon i hælene er det ifølge Boozt-direktøren afgørende, at den nordiske netbutik hele tiden flytter sig i takt med forbrugerne. Her er hurtig levering blevet et afgørende parameter.

- Forbrugernes forventninger til leveringstiden har rykket sig kraftigt. Når man køber en vare, skal den være leveret inden for 48 timer og meget gerne før. Sådan var det ikke førhen, siger Peter G. Jørgensen.

Selvom Boozt i dag sælger både boliginteriør og skønhedsprodukter, udgør modetøj fortsat størstedelen af sortimentet. I den del af detailbranchen fylder returvarer mere og mere.

Det skal være så nemt som muligt for kunderne at returnere varer, hvilket stiller store krav til både pakning og logistik.

- Returprocessen er bekostelig. Men vi er nødt til at acceptere, at det skal være nemt at købe nogle varer hjem, prøve dem og sende tilbage, siger Peter G. Jørgensen.

Pligtparametre

Når Boozt sender tøj til en kunde, er det udstyret med en ordreseddel og en returslip. Posen, som tøjet sendes i, kan genbruges. Kunden skal blot lukke den med selvlim og sætte returslippen udenpå.

Når Boozt har modtaget varen, og den er blevet tjekket, får kunden sine penge retur.

- Forbrugerne i dag vægter bekvemmelighed. Det skal være nemt og hurtigt, og det skal man som digital købmand være indstillet på det. Det er pligtparametre, siger Peter G. Jørgensen.

Tankegangen bag Boozt er at skabe et virtuelt stormagasin med produktkategorier, som hænger sammen. Kunden skal kort sagt føres op ad rulletrappen i stormagasinet. Og kunder i dag forventer at støde på de varer, som netop er relevante og spændende for dem.

Data is king

I den sammenhæng er data og algoritmer blevet afgørende, mener Peter G. Jørgensen. Data giver dig mulighed for hurtigere at tilpasse dig den enkelte kunde. Den skal bare bruges rigtigt.

Gør man det, er der store mængder krydssalg og mersalg at hente.

- Hvis kunden har en adfærd, hvor vedkommende klikker på bestemte varer, kan man bruge dataene derfra til at se, om andre kundeprofiler ser ensartet ud. Og hvilke varer har de til fælles? Så præsenterer man et udbud, der i højere grad matcher den enkelte bruger. Det minder om den gode service i de fysiske butikker, siger Peter G. Jørgensen.

Boozt er en af Nordens største online retailere med cirka 7 mio. varenumre og en årlig omsætning på cirka 3,1 milliarder danske kroner.

Selskabet består af Boozt.com, Booztlet.com samt fysiske butikker i København og Sverige.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094